Neste Oil on luopumassa varustamotoiminnastaan. Yhtiö kertoi torstaina suunnittelevansa kaikkien alustensa myymistä ja niiden miehitys- ja hoitovarustamotoiminnan ulkoistamista.
Järjestelyssä hoitovarustamon noin 320 työntekijää siirtyisivät uuden työnantajan palvelukseen.
Neste Shippingin rahtaustoiminto jatkaisi kuitenkin osana Neste Oilin organisaatiota. Jatkossa Neste Oilin aikomuksena on hankkia tarvitsemansa merikuljetuspalvelut sopimusjärjestelyin.
– Neste Oilin merikuljetustarpeet ovat muuttuneet viime vuosina. Tytäryhtiö Neste Shippingin Suomen lipun alla liikennöivän laivaston osuus konsernin merikuljetuksista on jatkuvasti laskenut, eikä varustamo pysty korkean kustannustasonsa vuoksi kilpailemaan kannattavasti myöskään kansainvälisillä merikuljetusmarkkinoilla. Lisäksi toiminnan jatkuvuus edellyttäisi merkittäviä investointeja. Näistä syistä Neste Oil suunnittelee luopuvansa varustamotoiminnasta. Tarkoituksemme on keskittyä puhtaamman liikenteen ratkaisuihin liittyvän ydinliiketoimintamme kehittämiseen, Neste Oilin toimitusjohtaja Matti Lievonen kertoo.
Kotimainen öljyhuolto turvataan
Neste Oil aikoo myydä viisi säiliöalusta (Mastera, Futura, Neste, Kiisla ja Suula) ja kolme hinaajaa (Ukko, Ahti ja Esko) Huoltovarmuuskeskuksen ja Keskinäisen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarisen omistamille yhtiöille. Neste Oil aikoo vuokrata alukset käyttöönsä pitkäaikaisilla sopimuksilla. Ne purjehtivat jatkossakin Suomen lipun alla.
Huoltovarmuuskeskus hankkii aluskannasta 50 prosenttia. Järjestelyn taustalla on tarve turvata energiahuollon kriittiset kuljetukset kotimaisessa omistuksessa ja Suomen lipun alla olevalla aluskalustolla, kertoo Huoltovarmuuskeskuksen toimitusjohtaja Ilkka Kananen.
– Nyt hankittava strateginen merikuljetuskapasiteetti on energiahuollon kriittinen infrastruktuuri, joka varmistaa yhteiskunnan perustoimintojen jatkuvuutta. Laivaston avulla voidaan turvata kotimainen öljyhuolto riittävällä, tavoitteiden mukaisella huoltovarmuustasolla. Samalla on tarkoitus varmistaa ammattitaitoisen kotimaisen miehistön jääminen aluksille.
Kolmesta säiliöaluksestaan Temperasta, Purhasta ja Jurmosta yhtiö on luopumassa kokonaan. Lisäksi se myy 50 prosentin omistusosuutensa ruotsalaisen Stena-varustamon kanssa yhdessä omistamistaan aluksista Stena Poseidon, Palva ja Stena Arctica.