Viikon kysymys
Tupakkateollisuus kampanjoi valmisteilla olevaa, tupakoinnin vastaista direktiiviä vastaan. Savukeaskien sisältä löytyvä materiaali kehottaa ottamaan yhteyttä Euroopan unionin parlamentin edustajaan direktiivin estämiseksi. Direktiivi kieltää muun muassa mentolisavukkeet ja rajoittaa tuotemerkkien näkyvyyttä.
Miksi tupakkateollisuus viestii tällä tavoin, ylilääkäri Antero Heloma Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta?
– On aika suuri yllätys, että tupakkateollisuus kääntyy tämmöisellä tavalla kuluttajien puoleen. Lain mukaan kaikenlainen myynninedistäminen kuluttajien suuntaan on kielletty. Tätä ei nähtävästi sellaiseksi katsota.
– Kyllä kai tupakkateollisuus on huolissaan, kun tupakan myynti on ollut koko 2000-luvun laskussa ja laskee edelleen.
Voiko EU:lle osoitetulla vetoomuksella ajaa tupakoitsijoiden asiaa?
– Uskon, että tupakkateollisuuden puolestapuhujat ovat parlamentissa vähemmistönä. En usko, että tällä pystytään parlamentin kautta lieventämään direktiivissä mainittuja ehdotuksia.
Tupakkateollisuus väittää työttömien määrän lisääntyvän Suomessa, jos tupakointi loppuisi. Onko se totta?
– Suomessa ei ole ollut tupakkateollisuutta kymmeneen vuoteen. En usko, että montaakaan työntekijää sanotaan irti tupakoinnin vähenemisen takia.
Milloin tupakanpolton oletetaan katoavan Suomesta?
– Tavoitteena on, että vuoteen 2030 mennessä tupakoitsijoiden määrä olisi enää viisi prosenttia. Tällä hetkellä miesten tupakointiprosentti on 21, naisten 14 prosenttia.
Miksi valmistelussa olevassa direktiivissä kielletään mentolitupakat?
– Direktiivi kieltää kaikki tupakkatuotteiden makuaineet, olivatpa ne mentolia, hedelmää tai suklaan makua. Tällä halutaan estää nuorten tupakointi. Eihän ensikertalaisten mielestä tupakka maistu lainkaan hyvälle.
Miten tupakka-askien yhtenäistäminen vaikuttaa tupakoinnin vähentämiseen?
– Pyritään tilanteeseen, jossa tuotemerkkejä ei näy ollenkaan.
– EU-direktiivi jättää jäsenmaille mahdollisuuden päättää, jätetäänkö pakkauksen tuotemerkki näkyviin. Jos tuotemerkkiä ei näkyisi ollenkaan, sillä ei olisi myöskään samaa hohtoa. Se voisi vaikuttaa tupakoinnin vähentämiseen.
– Australiassa tuotemerkki ei saa enää näkyä, vaan tuotteen nimi on merkitty tavallisilla kirjaimilla.
Onko tupakointi muotia?
– Asenteet ovat muuttuneet viimeisten 30 vuoden aikana. tupakointi ei enää ole nuorten keskuudessa muotia. Nykyään tupakoimattomuus lisää statusta.