Viikon kysymys
Suomen lasten ja nuorten säätiö kampanjoi kolmatta kesää vastuullisen kesäduunin puolesta. Sonera palkittiin kesätyötä ansiokkaasti kehittäneenä työnantajana.
Mikä on Vastuullinen kesäduuni -kampanja, suunnittelupäällikkö Antti Järventaus Suomen lasten ja nuorten säätiöstä?
– Kampanja haastaa työnantajia tarjoamaan enemmän ja parempia kesätyöpaikkoja. Suomalainen kesätyöinstituutio on kansainvälisesti jo nyt ainutlaatuinen. Haluamme tehdä siitä vielä paremman.
– Kampanjaan osallistuvia työnantajia on 174, jotka tarjoavat yli 35 000 kesätyöpaikkaa. Se on ainakin 10 prosenttia kaikista kesätyöpaikoista.
Hyödyttääkö kampanja kesätyöntekijöitä?
– Tavoitteena on, että nuori saisi kesätyöpaikastaan positiivisen kokemuksen. Nuoren ei tarvitse tulevaisuudessa jännittää työelämään sijoittumista ja hän ymmärtää, mitä työsuhde vaatii ja miten se palkitsee. Työelämän perusasiat tulevat tutuiksi.
Mikä on kesätyön kehittämispalkinto?
– Tämän vuoden kampanjan teemana oli nostaa kesätyö ”seuraavalle tasolle”. Se tarkoittaa, että kesätyöt olisivat tekijöilleen aikaisempaa innostavampia ja opettavaisempia. Haastoimme kaikki kampanjassa mukana olevat työnantajat kehittämään tarjoamaansa kesätyötä.
Miksi Sonera sai kehittämispalkinnon?
– Sonera otti koko kesätyöprosessin tarkasteluun. Se aloitti kesätyöpaikkoja koskevan suunnittelun jo edeltävänä syksynä, perehdytti koko organisaation, kiinnitti huomiota rekrytointiin sekä kesätyöntekijöiden perehdyttämiseen ja viihtyvyyteen.
Millä toimenpiteillä Sonera sai kesätyön kehittämispalkinnon, Soneran Employer Branding Manager Terhi Huttunen?
– Sonera on iso talo, jossa on eri liiketoimintayksikköjä. Tällä kertaa päätimme, että yhtenäistämme kesätyön rekrytoinnin yli liiketoimintarajojen ja yhdistämme voimamme. Olimme hyvissä ajoin liikkeellä, yhtenäistimme työpaikkailmoitukset, markkinoinnin ja koko rekrytointiprosessin.
Mille alueille kesätyöntekijät työllistyivät?
– Hieman yli puolet sijoittui tekniikan alalle, puolet kaupalliselle. Tehtävät vaihtelivat asiakaspalvelusta Sonera Kauppaan, verkonhallinnasta markkinointiin.
Kuinka monta hakemusta Sonera sai?
– Saimme noin 5 000 hakemusta. Työllistimme noin 300.
– Esimiesten palautteen mukaan hakemukset olivat parempia kuin ennen.
Miten Vastuullinen kesäduuni -kampanja jatkuu ensi kesänä, Antti Järventaus?
– Aloitamme uuden kampanjan jo tänä syksynä ja haluamme ottaa tarkasteluun jonkin työmarkkinoille vaikeasti työllistyvän erityisryhmän. Keskustelut ryhmästä ovat käynnissä ja päätös julkistetaan myöhemmin. Muuten jatkamme kampanjaa samalla konseptilla kuin vuonna 2013.