Helsingissä testikäytössä olevan uuden raitiovaunun, kotimaisen Transtechin valmistaman Articin, koeajot ovat jatkuneet kaikilla raitiolinjoilla. Vaunulla on tähän mennessä ajettu kaupungin rataverkko läpi kahteen kertaan, kerrotaan HKL:stä.
Ensimmäisellä testausviikolla heinäkuun alussa varmistettiin, ettei uusi vaunu ota kiinni pysäkkikiveyksiin ja että se toimii toivotulla tavalla myös mutkissa ja notkoissa. Vaunu selvisi puhtain paperein.
Viime päivinä on testattu, miten Artic selviää lehtikelistä ja miten se käyttäytyy kiskoilla, kun sen paino vastaa täyden vaunun painoa.
– Olemme testanneet jarruja sekä luiston ja ympärilyönnin eli sutimisen estoa Koskelan varikon koeradalla liukastamalla kiskoja rypsiöljyllä. Öljyä käytettiin kiskoilla koko vaunun matkalta. Kiskot olivat jopa liukkaammat kuin pahalla lehtikelillä. Ongelmia ei tullut. Automatiikka rajoittaa suunnitellusti ajovirtaa, jotta pyörät eivät pääse sutimaan, kertoo kalustoteknisen tuen Petteri Suominen HKL-Raitioliikenteen Projekteista.
Painoa koeajoja varten raitiovaunuun saatiin 17 kilon hiekkakanistereilla. Kun niitä asetettiin penkeille ”matkustajiksi” sekä vielä lattialle ”seisomapaikoille”, vaunussa oli lisäpainoa noin 15 000 kiloa, mikä vastaa matkustajia täynnä olevaa vaunua. Näin saatiin tietoa korin ja telin kestävyydestä.
Artic aloittaa matkustajaliikennöinnin elokuussa. Toinen vastaava vaunu saadaan Helsinkiin syyskuun puolivälissä.