Lennonjohtajien ja Palvelualojen työnantajien PALTAn työehtosovittelujen etenemisestä ei anneta julkisuuteen mitään tietoa. Osapuolten on määrä tavata valtakunnansovittelijan toimistossa seuraavan kerran ensi viikon torstaina.
Työehtoneuvotteluja sekoittaa, että samaan aikaan Suomen Lennonjohtajien Yhdistys SLJY kampanjoi aluelennonjohdon säilyttämiseksi Tampereella.
– Kyseessä on koko Suomen ilmatilan johtaminen lehtoasemien läheisyyttä lukuun ottamatta. Aluelennonjohto valvoo koko Suomen ilmatilaa, seuraa lentoliikennettä ja kehittää lentoväyliä, SLJY:n puheenjohtaja Sami Fabritius kertoo.
– Kyse ei ole siis Pirkkalan lennonjohdosta, kuten julkisuudessa on annettu ymmärtää.
Myös Tampereen kaupunki haluaa säilyttää aluelennonjohdon ja kehittää sitä. Kyse on kaikkiaan noin 100–120 työpaikasta. Lennonjohtajia on 70–80.
Fabritius myöntää, että neuvottelukierros on hieman erityinen, koska SLJY neuvottelee samaan aikaan työpaikoista.
– Haluamme ensin ratkaisun aluelennonjohdon säilyttämisestä. Sitten voimme neuvotella työehdoista, Fabritius linjaa.
Valtiovallan ilmaistava tahtonsa
Fabritiuksen mukaan myös valtiovalta, siis liikenne- ja viestintäministeriö, voisi ilmaista asiassa kantansa. Se jouduttaisi neuvotteluja.
– Tässä ei voi vetäytyä Finavian taakse ja odottaa, mitä se päättää. Lennonvarmistuksen pitää olla valtion ylläpitämä toiminto, jonka toimintaedellytykset tulee turvata, Fabritius sanoo.
– Liikenneministeriön kannanotto olisi hyvin tervetullut tässä tilanteessa.
Aluelennonjohdon siirtäminen Vantaalle lisäisi SLJY:n mukaan riskiä lentoliikenteen lamautumiseen häiriötilanteissa. Nyt aluelennonjohto pystyy jatkamaan toimintaansa, vaikka Vantaan lentoasema jostain syystä seisahtuisi.
Lisätyökielto heinäkuun lopussa
Aluelennonjohdon säilyttämiseksi SLJY on ilmoittanut työtaistelusta. Lennonjohtajat kieltäytyvät lisätöistä Suomen aluelennonjohdossa Tampereella heinäkuun viimeisestä päivästä alkaen.
Lisätöihin kuuluvat muun muassa vuoronesimiestehtävät, koulutus ja erilaiset suunnittelu- ja asiantuntijatehtävät.
– Työtaistelu ei liity työehtoneuvotteluihin, Fabritius tähdentää.
Julkisuudessa on esitetty hurjia lukuja lennonjohtajien palkoista. Fabritius ei ota niihin kantaa, mutta toteaa, että tällä neuvottelukierroksella tärkeämpiä ovat tekstikysymykset. Niitä ei tässä vaiheessa sovittelua avata julkisuudelle.
– Sen verran voin sanoa, ettei niillä ole suoraan kustannusvaikutuksia.
SLJY:n työehtosopimus umpeutui toukokuun puolivälissä. Liitossa on 270 aktiivijäsentä.