Hätäkeskusuudistusta arvioineen työryhmän mukaan hätäkeskustoiminnan tasoa on onnistuttu parantamaan. Uudistuksen arviointiryhmä luovutti loppuraporttinsa sisäministeri Päivi Räsäselle tänään.
Hätäilmoitusten vastausajat ovat arviointiryhmän mukaan lyhentyneet ja hätäkeskusten tukipalveluja yhteistyöviranomaisille on valtakunnallisesti yhdenmukaistettu. Alueellinen yhdenvertaisuus on säilynyt, sillä hätäkeskuksen sijainnilla ei ole merkitystä ilmoituksen vastaanoton ja hätäkeskuspalvelujen antamisen kannalta.
Hätäkeskuspalvelujen saatavuus on parantunut, ja isommat hätäkeskukset kestävät häiriöitä pienempiä keskuksia paremmin. Hätäkeskusuudistus on johtanut koko viranomaisketjun toimintojen kehittämiseen ja toimintamallien valtakunnalliseen yhdenmukaistamiseen.
Jatkotoimenpiteiksi arviointiryhmä esittää, että turvallisuuden kannalta kriittisten järjestelmien rahoitus ja toimintaedellytykset varmistetaan. Lisäksi arviointiryhmä esittää, että pelastustoimi, poliisitoimi sekä sosiaali- ja terveystoimi jatkavat toimintamallien yhdenmukaistamista ja yhteisten prosessien kehittämistä. Tehtävärajapintoja ja työnjakoa tulee edelleen selkiyttää.
Hätäkeskusuudistuksen onnistumisen kannalta ryhmä pitää tärkeänä, että valtion ja kuntien viranomaiset onnistuvat muissa samanaikaisissa uudistuksissa. Tämä edellyttää yhteistyötä ja vastuiden selkiyttämistä myös ministeriöiden välillä.
Henkilöstönäkökulmasta arviointiryhmä korostaa tulevaisuuden tarpeita ennakoivaa koulutuksen suunnittelua, henkilöstön jaksamisen tukemista sekä uudistuksen vaikutusten seuraamista.
Hätäkeskusten yhdistäminen jatkuu suunnitellusti edelleen vuoden 2014 loppuun asti. Samalla rakennetaan uutta valtakunnallista tietojärjestelmää, jonka avulla uudet hätäkeskukset verkotetaan toisiinsa. Sisäministeri Räsäsen mukaan ruuhkatilanteissa hätäpuhelut siirtyvät jatkossa vastattavaksi vapaaseen hätäkeskukseen. Lisäksi tietojärjestelmä mahdollistaa päivystäjien kielitaidon hyödyntämisen valtakunnallisesti sekä viranomaisten yhteisen tilannekuvan muodostamisen.