– Kun demokratia-sanan eteen liimataan mielikuva, vihjataan poikkeamaan kansanvallan tieltä, aloittaa Yleisradion entinen pääjohtaja Sakari Kiuru uuden kirjansa Mielikuvademokratia.
Kirjansa julkistustilaisuudessa hän kertoi, ettei arvosta kovinkaan paljon bisnesmiehiä ja poliitikkoja, jotka koettavat hoitaa hommiaan imagoin, julkisuuskuvin ja brändein.
– He eivät yleensä pidä huolta siitä, että nämä imagot ja brändit vastaisivat sen kummemmin todellisuutta.
Kiurua harmittaa myös kaiken markkinoituminen.
– Tässä yhteiskunnassa melkein kaikki alkaa olla markkinointia, niin viestintä, kansansivistys kuin kaikki muutkin toiminnot. Jatkuva markkinointi saa lähtökohtansa siitä ainoasta ideologiasta, joka nykyisin on vallalla: uusliberalismista.
Kiuru sanoo, ettei hänen kirjansa yritä olla maailmanparannusohjelma.
– Se on näkökulma nykyiseen menoon, joka ei ole oikein hallinnassa.
Asioita pitää kyseenalaistaa
Kiurun mielestä nyky-Suomessa mukaudutaan ja sopeudutaan liikaa.
– Se on tämän ajan ilmiö. Koska yhteiskunnan kehitystä on vaikea muuttaa, sopeudutaan.
Kiuru kehottaa kyseenalaistamaan. Hän hakee tukea ajatukselleen kahdelta suunnalta.
– Kansansivistystyön pitäisi kasvattaa demokraatteja, jakaa tietoa ja olla kyseenalaistaja. Myös tiedotusvälineiden pitäisi kyseenalaistaa.
Kiuru korostaa, että niin journalisteilla kuin kansansivistäjilläkin pitäisi olla enemmän omaehtoisuutta kuin nyt on.
Kiuru kertoo tuntevansa myötämielisyyttä entisaikojen agitaattoreita kohtaan, koska nämä jakoivat puheillaan tietoa ja näkemyksiä ja innostivat kuulijoitaan.
– He eivät varmasti olleet aina oikeassa, mutta he sanoivat suoraan sen, mitä ajoivat. Nämä eri yhteiskuntapiirien agitaattorit rakensivat demokratiaa.
Entisinä aikoina aatteet olivat Kiurun mukaan voimakkaita. Niiden puolesta puhuttiin ja taisteltiin.
– Vielä sodan jälkeen aktivoitiin hakemaan uusia näkemyksiä ja toimintatapoja. Silloin voitiin vielä puhua aatteista. Aika pian tuli hokema, että aatteet ovat kuolleet.
Konsulttitoimistoja ei tarvita
Imagonrakentaminen korostuu Kiurun mukaan esimerkiksi vaalimainonnassa. Hänen mukaansa suuri osa ideoista on varastettuja.
– Esimerkiksi Kristillisdemokraatit on varastanut kokoomukselta vaalilauseekseen kodin, uskonnon ja isänmaan.
Maalaisliitto oli Kiurun mukaan aikanaan suorapuheinen, kun se pani vaali-ilmoituksensa kuvaksi raamatun ja lakikirjan.
– Mainoksessa todettiin, että näihin nojaa maalaisliitto. Sitä ei mikään konsulttitoimisto keksinyt vaan se oli tullut ihan omasta piiristä.
Kiuru toivoo vaalimainontaan käännettä. Hän kaipaa poliittiseen mainontaan omatoimisuutta
– Siinä säästettäisiin puolueen rahoja, kun ei tarvitsisi konsulttitoimistoille maksaa. Jos on jotakin sanottavaa, se pitää sanoa suoraan. Sillä tavalla demokratia voisi edistyä.