Satakuntalainen kansanedustaja Jari Myllykoski (vas.) vaatii merenkulun väylämaksuja kohtuullistettavaksi.
– Nykyistä oikeudenmukaisempien väylämaksujen merkitys Satakunnan vientiteollisuudelle ja erityisesti metallurgisen teollisuuden kilpailukyvylle on keskeinen, Myllykoski toteaa.
– Maakunnan vientiteollisuuden vuosittainen arvo on lähes neljä miljardia euroa. Suurin osa viennistä ja raaka-ainetuonnista tapahtuu meriteitse.
Hän toteaa, että rikkidirektiivin voimaantulo heikentää metallurgisen teollisuuden kilpailukykyä.
– Väylämaksujen alentaminen olisi kohdennettu ja varma tapa turvata vientiteollisuuden kilpailukyky ja työllistävyys.
Myllykosken mukaan koko maksujärjestelmä kaipaa remonttia.
– Esimerkiksi Porin sataman kautta kulkevat suuret rikastekuljetukset ovat täyden väylämaksun piirissä, kun taas säännöllinen konttiliikennöinti on ilmaista kymmenen ensimmäisen satamassa käynnin jälkeen, Myllykoski arvioi.
– Talviolosuhteiden erinomaisuuden vuoksi Satakunnan satamille palautuu vähiten niiden maksamia väylämaksuja. Alueelliset väylämaksut ottaisivat paremmin huomioon paikalliset olosuhteet.
Satakunnan kansanedustajat tapasivat maanantaina Harjavallan suurteollisuuspuiston johtoa ja Porin sataman johtajan.