Varsin erikoinen kolmikko kohtaa ryöstökeikan puitteissa psykologisessa rikos- ja jännitysdraamassa He pakenivat huomispäivää (1959). Trion kokoaa ikääntynyt ex-poliisi (Ed Begley). Kumppaneikseen hän valitsee keski-ikäisen entisen vankilakundin (Robert Ryan) ja pahoin velkaantuneen mustan muusikon (Harry Belafonte).
Keikan pitäisi olla helppo nakki, isommat esteet ovat henkilökemioissa. Rasistinen jännite purkautuu lopussa muistettavalla tavalla ja siinä voi nähdä syvempääkin symboliikkaa.
Ohjaaja Robert Wise teki pitkän ja varsin ansiokkaan uran Hollywoodissa. Hän leikkasi klassikot Citizen Kane (1941) ja Mahtavat Ambersonit (1942) ja liikkui ohjaajana ketterästi lajityypistä toiseen: kuvaavasti hän työsti piinaavan kauhufilmin Yö kauhujen talossa (1963) jälkeen perhemusikaalin Sound of Music (1965).
He vastustivat huomispäivää huokuu pätevää tarinankerrontaa kuvilla ja sanattomalla toiminnalla, leffassa ei turhia lätistä. Näytillä on tyylipuhdasta fyysistä elokuvaa kuin esinäytöksenä ranskalaisen Jean-Pierre Melvillen gangsterirainoihin.
Tarina ja henkilöasetelmat ovat vivahteikkaita ja kaupunkikuvaus vaikuttavaa, film noir -kaiut tuntuvat vahvoina. Erinomaisen musiikin on säveltänyt Modern Jazz Quartet -yhtyeen pianisti John Lewis. Naisilla kärkinään Shelley Winters ja Gloria Grahame on melko pienet, mutta tärkeät roolit.
He vastustivat huomispäivää. Yle Teema sunnuntaina kello 18.00.