Viikon kysymys
Kesätyöhön rekrytoinnin vilkkain kausi on käynnistymässä. Suomen lasten ja nuorten säätiö SLNS järjestää kolmatta kertaa kesätyökampanjan Vastuullinen kesäduuni.
Suunnittelupäällikkö Antti Järventaus, mikä on kampanjan tavoite?
– Kampanja haastaa työnantajat tarjoamaan enemmän ja parempia kesätyöpaikkoja.
Miten yritysten haastekampanja toimii?
– Siihen voi osallistua kesätyöntekijöitä ottava yritys, joka sitoutuu kampanjan tavoitteisiin. Ilmoittautuminen tapahtuu internetissä.
Mitä tahoja kampanjassa on yhteistyökumppaneina?
– Mukana on laaja joukko toimijoita, kuten Elinkeinoelämän keskusliitto, toimihenkilökeskusjärjestö STTK, SYL, ammattikorkeakoulussa opiskelevien Samok ja Sakki ry sekä koko joukko yrityksiä.
Miksi työnantajat panostaisivat lyhytaikaisiin kesätyöntekijöihin?
– Huoli työvoiman riittävyydestä kasvaa ja kilpailu työvoimasta kovenee. Kesätyö on erinomainen tilaisuus luoda kontakteja tulevaisuuden osaajiin.
Mitä ohjeita kesätyötä hakevalle nuorelle voi antaa?
– Työnantaja haluaa palkata motivoituneita nuoria, joten kannattaa osoittaa kiinnostusta työtä kohtaan.
– Vaikka nuorella ei olisi työkokemusta, voi kuitenkin olla monenlaista työelämässä arvostettavaa osaamista esimerkiksi harrastusten kautta.
Mitä työnantajan pitää ottaa huomioon?
– Kannattaa muistaa, että nämä ovat niitä ihmisiä, joista muutaman vuoden kuluttua taistellaan. Ensimmäinen kesätyöpaikka on nuoren ensimmäinen kosketus työelämään ja yritykseen. On tärkeää, että se onnistuu hyvin.
– Jos kesätyöntekijä räväyttää facebook-sivuille tyrmäävän palautteen firmasta, sen lukee aika moni hänen kaverinsa ja sana lähtee kiertämään. Negatiiviset suositukset uppoavat usein paremmin kuin positiiviset.
Kampanjan päätteeksi julkistetaan paras kesätyönantaja. Miten paras valitaan?
– Kriteereinä toimivat kampanjan hyvän kesätyön periaatteet, joihin kuuluvat mielekäs työ ja kohtuullinen palkka, hyvä hakijakokemus, työhön perehdyttäminen, oikeudenmukaisuus ja tasapuolisuus sekä kirjallinen työsopimus ja työtodistus.
– Raati valitsee parhaat kolmessa sarjassa yrityksen koon mukaan suoraan nuorilta saamansa palautteen perusteella.