Viikon kysymys
Teiden varsille on sijoitettu on noin 900 kameratolppaa ja noin 100 kameraa valvomaan nopeusrajoitusten noudattamista. Kokemukset ovat hyviä ja ”peltipoliisien” määrää on tarkoitus lisätä.
Kameravalvonta kattaa noin 3 000 tiekilometriä. Miten paljon sitä on tarkoitus lisätä, Poliisihallituksen poliisitarkastaja Heikki Ihalainen?
– Kameravalvonnan piiriin on tarkoitus saada 1 000 kilometriä lisää vuoteen 2015. Suunnitelmat tieosuuksista ovat lähes valmiit. Liikkeelle päästään heti, kun saadaan rahoituspäätös.
Paljonko sakkoja ja huomautuksia kameran perusteella annettiin 2012?
– Tapauksia oli yhteensä noin 356 000. Niistä rikesakkoja oli noin 190 000 ja huomautuksia noin 150 000. Rangaistusvaatimuksia, joissa ylinopeus ylitti 20 km/h, tehtiin 13 500. Osa rikesakoista ja huomautuksista tuli päin punaisia ajosta.
Millaisia kokemuksia on kameravalvonnan tehosta?
– VTT:n tutkimusten mukaan muutaman vuoden takaa kameravalvonta vähensi liikennekuolemia noin 30:llä vuodessa ja vakavampia henkilövahinko-onnettomuuksia noin sadalla. Tulos on merkittävä.
Millaista tekniikkaa kameroissa on?
– Ne ovat digitaalikameroita, ja ainakin uusimpiin pystytään laittamaan langaton tiedonsiirto.
Onko langattomaan tiedonsiirtoon jo siirrytty?
– Ei ole vielä, mutta poliisin tekniikkakeskus valmistelee asiaa. Teknisiä ongelmia ei juuri ole, enemmänkin tietoturvaan liittyviä asioita.
Kameravalvontaa käytetään nyt ylinopeuksien valvontaan ja liikennevalojen tarkkailuun. Millaisia mahdollisuuksia reaaliaikainen kuva kameratolpalta mahdollistaa?
– Voidaan tarkkailla esimerkiksi ohituksia ja keltaisen sulkuviivan noudattamista. Täytyy kuitenkin muistaa, että lainsäädännön täytyy pysyä mukana.
Miten kameravalvontaa voisi muuten hyödyntää tieliikenneturvallisuuden hyväksi?
– Valvonnan ohella tieliikenteen häiriöiden hallinta voisi olla tärkeä asia. Kyseeseen tulevat esimerkiksi reaaliaikainen tiedottaminen ruuhkista tai vaikkapa keliolosuhteiden muutoksista.
– Tietojen välittämiseen on useita mahdollisuuksia. Yhtenä vaihtoehtona voisi olla kännyköihin toimitettavat liikennehallintakeskuksen varoitukset.