Viikon kysymys
Helsingin Messukeskuksessa perjantaina alkavat Matka 2013 -messut on Pohjois-Euroopan suurin matkailualan tapahtuma. Suomalaisten suosikkikohteiden ohella tapahtumassa esittäytyy seitsemän sellaista maata, jotka eivät ole koskaan aiemmin olleet mukana Matkamessuilla.
Mihin suomalaiset nykyisin matkustavat, Suomen messujen tiedottaja Riikka Luomanpää?
– Valmismatkoja tehdään Ruotsiin, Viroon, Kreikkaan, Espanjaan ja Turkkiin.
Onko matkakohteissa tapahtunut muutoksia?
– On siinä mielessä, että kaukokohteet Afrikassa, Etelä-Amerikassa ja Australiassa ovat jatkaneet nousuaan. Viime vuonna niihin matkustettiin enemmän kuin aikaisemmin, ja tänä vuonna suunnitellaan matkoja enemmän kuin viime vuonna.
– Maapallo kutistuu. Se, että joku lähtee Uuteen Seelantiin, ei ole enää tänä päivänä mikään iso juttu. Sinne matkustavat jo ihan tavalliset ihmiset. Ei tarvitse olla upporikas.
Onko suomalaisten matkailu muuttunut muuten?
– Yksilöllisyyden korostuminen trendinä näkyy matkailussa. Matkojen kirjo on monipuolistunut, ja nykyään räätälöidään paljon teemamatkoja erilaisten aiheiden ympärille.
– Suomalaiset myös varaavat ja hoitavat matkansa aiempaa useammin itse alusta loppuun. Matkalle halutaan miettiä oma sisältö.
Onko perjantaina alkavilla messuilla uusia kohteita?
– Ensikertalaisia ovat Ranskalle kuuluva, Intian valtameressä sijaitseva Réunion, Chile, Sudan Pohjois-Afrikasta, Nicaragua Keski-Amerikasta sekä Karibian alueella sijaitsevat Jamaika ja Anguilla. Lisäksi paluun messuille tekevät Botswana, Etelä-Afrikka, Marokko ja Gambia.
Onko matkailun määrä lisääntynyt?
– Pari vuotta kiusannut taloustaantuma ei ole ainakaan vielä näkynyt matkailuissa. Matkailu tuntuu olevan asia, josta ei olla valmiita tinkimään, vaikka olisi mikä. Matkoja ainakin suunnitellaan enemmän tänä vuonna kuin vuonna 2012.
Tämän vuoden matkamessujen teemana on Matkalla on kasvot. Mitä se tarkoittaa?
– Se tarkoittaa kasvottain kohtaamisia matkoilla. Siihenhän matkailu perustuu, että tapaa paikallisia ihmisiä, käypä sitten Savossa tai Kroatiassa. Myös sosiaalinen media nousee. Kolmannes suomalaisista matkailijoista käyttää sosiaalista mediaa matkan aikana. Monelle se on merkittävä kanava myös matkaa suunniteltaessa.