Viulun velhon Pekka Kuusiston, 36, kansainvälinen ura singahti liikkeelle, kun viulunsoiton 3-vuotiaana Viuluviikareissa aloittanut Kuusisto voitti kansainvälisen Jean Sibelius -viulukilpailun vuonna 1995. Hänestä tuli kysytty esiintyjä merkittävien orkestereiden solistina ja kamarimuusikkona.
Kuusiston muusikontaival on ollut räiskyvää ilotulitusta mitä erilaisimmissa kokoonpanoissa, konserttitaloissa ja festivaalitantereilla. Hän myös säveltää.
Tampere Filharmonia esitti viime viikon torstaina Sebastian Fagerlundin viulukonserton, jonka säveltäjä oli omistanut Pekka Kuusistolle. Hän esitti sen säkenöivällä virtuositeetilla ja syvän tunteellisesti. Aika paljon Kuusiston soittajanlaadusta kertoo hänen luonnehdintansa konserton esittämisestä.
– Se on melkoista taistelua orkesterin tuulimyllyjä vastaan, aina siihen asti, kun ne rupeavat pyörimään minun pillini mukaan ja pääsen improvisoimaan. Juuri siinä taistelussani isoa orkesteria vastaan piilee soittamisen lumo.
Raja-aitoja ei saa pystyttää
Kuusiston miestä sitkeästi kulttuurin kenttää riivaava raja-aitojen paaluttaminen korkea- ja populaarikulttuurin välillä ja kiistely oopperan kalleudesta eivät ole mistään kotoisin. Viime aikojen kuumana käynyttä kulttuurikeskustelua Paavo Arhinmäen ympärillä Kuusisto pitää turhana, jopa haitallisena.
– Se on muutaman toimittajan masinoimaa ylilyöntiä, johon minutkin sotkettiin. Iltalehti vääristeli pahan kerran kommenttejani. Kysyttäessä, totesin, että Paavo Arhinmäki kulttuuriministerinä on sellaisessa asemassa, että hänen tekemisiään seurataan. Ja, että aina löytyy ihmisiä, jotka tulkitsevat politiikkojen tekoja kuin piru raamattua.
– Seuraavan päivän lehtijutussa minut oli nostettu ylimmäksi Esa-Pekka Salosen ja kumppaneiden tukijaksi ja Paavo Arhinmäen sekä hänen avustajiensa haukkujaksi. Sain tästä toimittajan aivan hanurista vedetystä vääristelystä todella ikävää palautetta sosiaalisessa mediassa.
Sopan keittäjät hyttysten kiusattaviksi
Kuusiston mielestä vastakkainasettelu ja tappelu korkea- ja populaarikulttuurin välillä on täysin hyödytöntä. Eri osapuolien pitäisi rohkeasti tutustua toistensa erikoisalueisiin, jolloin varmasti löytyy jokin respekti.
– Toivottavasti tämä mellakka aiheuttaa muutaman sanomalehden konkurssin, Kuusisto vitsailee ja kehottaa sulkemaan tämän sopan keittäjät alasti pieneen huoneeseen tuhansien hyttysten tuikittavaksi.
– Totta kai musiikillisissa elekielissä ja esityskäytännöissä on eroja. Niiden tunteminen vaatii perehtymistä ja opiskelua. Olen aivan varma, että 99,9 prosenttia näistä ”muka ristiriidoista” syntyy vain siitä, että ihmiset eivät jaksa tutustua toistensa erikoisosaamisien alueisiin, eivätkä tiedosta todellisia kustannuksia ja kulttuuripolitiikan koukeroita, Kuusisto harmittelee.
Pekka Kuusiston laajempi haastattelu ilmestyi Kansan Uutisten Viikkolehdessä perjantaina 14. syyskuuta.