Viimeinen sana
Nyt eletään sellaista aikaa, että rahan kiilto silmissä erilaisia töitä ja tehtäviä ulkoistetaan oikein urakalla. Kunnissa se merkitsee samalla yksityistämistä. Siinäkin usein hinta ratkaisee eli ostetaan palvelut siltä, joka ne halvimmalla lupaa tehdä.
Näillä markkinoilla on useamman kerran kuitenkin käynyt niin, että halpa on muuttunut kalliiksi, kun työ ei ole ollutkaan sitä, mitä on tilattu.
Aina ei tietenkään sopimuksissa mennä metsään, kun laatu tyydyttää ja työntekijät ovat tyytyväisiä. Näin käy varsinkin silloin, kun hyödyt otetaan jostakin muusta kuin työtä tekevien selkänahasta. Etuja saadaan tällöin ennen muuta uusimmasta teknologiasta.
Jyväkylän Killerillä juhlittiin ravikuninkaallisia viimeksi 2008.
Valitettavasti kuitenkin koko ajan kuulee esimerkkejä siitä, miten ulkoistaminen on mennyt pieleen – ja pahasti.
Jos joku kerää epäonnistuneiden ulkoistushankkeiden listaa, niin sinne saatiin viime viikolla yksi uusi tulokas Jyväskylästä.
Ravi-Suomea on reilun viikon ajan kuohuttanut tapahtumat Jyväskylän Killerin raviradalla, jossa lauantaina järjestetään (ainakin tarkoitus on) kovatasoiset ravit, kun 5-vuotiaat suomenhevoset kisaavat ikäluokkansa paremmuudesta. Kyseessä on yksi vuoden tärkeimmistä tapahtumista Killerillä.
Hilkulla kuitenkin oli, etteikö koko kisa, johon mukaan päässeiden hevosten taustajoukot ovat valmistautuneet kuukausia, olisi jäänyt kokonaan järjestämättä.
Viime viikon torstaina Killerillä piti järjestää derby-kisan karsinnat. Muutama minuutti ennen ravien alkua ravirata kuitenkin ilmoitti, että nyt ei ajeta, koska rata on ajokelvoton. Kavioura oli pehmeää kuin Yyterin hiekkaranta ja täynnä kuoppia.
Kukaan täysjärkinen hevosmies ei olisikaan sellaiselle radalle päästänyt suojattiaan. Paikalle jo ehtineet olivat huuli pyöreänä, miten on mahdollista, ettei radan johto tiennyt ongelmia aikaisemmin. Ehkä se odotti ihmettä tai taikurin sauvan heilautusta, joka olisi kuin salaman iskusta korjannut kaviouran ajokelpoiseksi.
Todennäköisempi vaihtoehto on, että raviradan johto ei ollut saanut oikeaa tietoa radan kunnosta tai sitten ymmärtänyt saamiaan viestejä. Tällaista ei oikeasti pitäisi voida tapahtua, mutta jälleen kerran totuus oli tarua ihmeellisempi.
Hevosmiesten ja -naisten onneksi Mikkelin ravirata tuli apuun ja karsinnat voitiin järjestää siellä seuraavana päivänä eikä finaali ole uhattuna (kai?).
Killerin ravirataa on muutaman kerran historian saatossa käytetty MM-rallin yhtenä pikataipaleena. Autot ovat ryöpyttäneet pinnan kuopille ja hiekat katsomoon, mutta yleensä rata on saatu rataohjusten jäljiltä ajettavaan kuntoon. Nyt ei kaksi viikkoa siihen riittänyt.
Ongelma palautuu ennen muuta siihen hetkeen, kun Killerin ravirata ulkoisti muutama vuosi sitten radan kunnossapidon – säästösyistä tietenkin. Radan kunnosta huolta pitävää ratamestaria – eli henkilöityä vastuunkantajaa – Killerillä ei enää ole. Sen satoa nyt korjataan.
Esimerkiksi Vermossa, jossa on ollut aina ammattitaitoiset ratamestarit, tällaista tilannetta ei olisi voinut syntyä. Tuskin vermolaiset toisaalta päästäisivät ralliautoja kaviouralleen tai mistä sen tietää, jos tarpeeksi tarjotaan.
Radan kunnosta huolehtivan yrityksen ammattitaito ei Killerillä nyt yksinkertaisesti riittänyt. Paikallisesti varmasti riidellään siitä, kenen on lopulta vastuu. Tuskin ainakaan radan johto pystyy vastuutaan kiertämään. Hehän sopan alunperin ovat keittäneet.
Hevosten omistajat nielevät kyllä kiukkunsa vaikkakin ärräpäillä ryyditettynä, kun karsinnat kuitenkin pystyttiin – vaikkakin hankalamman kautta – järjestämään.
Mitä sanoo Hippos ja varsinkin suuret rahat menettänyt, totopelejä pyörittävä Fintoto?
Taisivat Killerilläkin säästöt tulla kerralla kuitatuiksi, kun yhden päivän ravit peruttiin. Taloutensa kanssa muutenkin kitkuttelevalta raviradalta jäi itseltään iso rahapotti saamatta. Ravitalous menetti vähintäänkin 600 000 euroa.