Perinteinen, raskas, aikaa vievä ja kallis oopperataide aiheineen saa huutia, kun Turun musiikkijuhlat räväyttää uutisoopperansa. Kenraali-ooppera käsittelee Venäjän ihmisoikeustilannetta ja Shitstorm ruotii eurokriisiä.
Vaikka klassisia oopperoita veivataan jos minkälaisiksi uutuustulkinnoiksi, eivät ne pitkien harjoituskausienkaan vuoksi kykene iskemään ajankohtaisesti aiheisiin tässä ja nyt. Turussa näillä muutamassa päivässä luoduilla lyhyillä oopperateoksilla pyritään osoittamaan, että toimivaa oopperaa voidaan tehdä kevyelläkin otteella ilman vuosia vievää tuotantoprosessia.
Uutisoopperoissa kaksi säveltäjä–libretisti-paria sekä muutaman laulajan ja muusikon ensemble ovat suoltaneet lyhytoopperan alkukesän kuumimmista uutisista. Nopealla aikataululla tuotetut oopperat eivät pysyttele tiukasti oopperan kentällä muutoinkaan, vaan ylittävät rohkeasti aitoja musiikkiteatterin avaralla tontilla.
Vaativinta on tehdä hyviä päätöksiä nopeasti.
Vallankumouksen siemen
Alkukesästä syntynyt Kenraali-ooppera sai ajatuksensa Suomessa vierailleen venäläiskenraalin kohua herättäneestä puheesta.
Shitstormin ohjaaja Aino Kivi on yksi nuorenpolven seuratuimmista ja lahjakkaimmista ohjaajista. Omien kokemuksien ja oman maailmankuvan jakaminen ja välittäminen on hänelle työssään tärkeää.
– Uskon, että jos pystyn siirtämään selkeänä oman ajatteluni lavalle, voin välittää jotain, mikä tuntuu omalta ja tärkeältä laajemmallekin ihmisjoukolle.
Parhaimmillaan näyttämön kautta voi välittää hyvin suuria asioita ja kokemuksia yhteisyydestä yleisön ja esiintyjien kanssa. Kivi uskoo, että saman kokemuksen jakaminen useamman sadan ihmisen kanssa yhtä aikaa voi muuttaa heidän maailmankuvaansa edes hitusen.
– Kun salillinen ihmisiä hengittää samaa ilmaa yhteen tahtiin, ilmassa voi olla jopa vallankumouksen siemen. Kai siksi esittävä taide onkin monina poliittisesti varautuneina aikoina otettu erityistarkkailuun sensuurin osalta.
Suuri riski kaatua
Aino Kivelle Shitstormin ohjaus on ollut melkoinen haaste.
– Ohjaustehtävän saadessani olin suunnattoman kauhuissani ja innoissani yhtä aikaa. Ennen kuin työni varsinaisesti alkoi, kävin mielessäni jokaisen mahdollisen kauhuskenaarion. Työryhmän hillittömän korkea ammattitaito on kuitenkin tehnyt työstä hyvin helppoa ja nautinnollista, Kivi kiittelee.
– Vaativinta on tehdä hyviä päätöksiä nopeasti. Aikaa kokeilemiseen, tutkimiseen, etsimiseen, kurssinvaihdoksiin ja hienosäätöön ei juuri ole. Ensimmäisen, tai viimeistään toisen, idean on syytä olla hyvä.
– Shitstorm käsittelee eurokriisiä, median viihteellistymistä, maailman pinnallistumista ja kaupallistumista – sekä jos näin voi sanoa: Euroopan rappiota. Nämä kaikki aiheet limittyvät oopperassa yhteen. Haaveilen, että saisimme juttuun vielä mahdutettua juuri esille nousseen Ylen Mannerheim-elokuvan.
Yhteiskunnallisuus mukana
Kivi toivoo, että uutisoopperan myötä parhaassa tapauksessa voisi kehkeytyä uusi genre oopperataivaalle. Tekijöiden tarkoituksena on hieman ravistella konservatiiviset ja hitaasti maailman tapahtumiin reagoivaa oopperataidetta.
– Toivottavasti tulevaisuudessa olisi lisää tilaa tämänkaltaiselle produktiolle ja myös yleisö löytäisi ne. Suomessa suurella yleisöllä on mielikuva, että ooppera on jotain kallista, vaikeaa ja elitististä. Tämänkaltaiset oopperat voisivat muuttaa tuota mielikuvaa.
Kivi korostaa, että yhteiskunnallisuus ja yhteiskuntakritiikki ovat erittäin keskeisessä asemassa uutisoopperassa. Poliittisuus voi liittyä teoksen puoluepoliittiseen agendaan, esitysfoorumiin, työtapoihin tai tekijöihin. Tai vaikkapa siihen, että kaikki teokseen liittyvät valinnat tehdään ekologisuuden ehdoilla.
Oopperapuolella tekotavoissa vallitsevat hierarkiat sisältävä tusein väitteitä maailmasta, joita ei kyseenalaisteta ja jotka väistämättä sitä kautta valuvat myös näyttämölle.
– Myös se, että on valinnut ammatikseen taiteilijan, vaikka rahakkaampiakin töitä olisi ollut mahdollista hankkia, on melkoinen poliittinen valinta, kannuksiaan oopperaohjaajanakin kiillottava Aino Kivi toteaa.
Shitstorm: musiikki Ville Matvejeff, libretto Jukka von Boehm, ohjaus Aino Kivi. Kenraali: musiikki Jukka Nykänen, libretto Eppu Nuotio, ohjaus Kurt NuotioÅbo Svenska Teater 17.8. klo 19.