Taivastelun valtakunnailla 11
Mikrobit aiheuttavat niin ihmisissä kuin eläimissä lukuisia sairauksia syösten normaalin arkielämän pois raiteiltaan äkkiarvaamatta, aiheuttaen kuolemaa, kärsimystä, epätietoisuutta ja hätää.
Koska mikrobeja ei voi nähdä, tärkeimmiksi ominaisuuksiksi tulee se, miten ne käyttäytyvät. Siksi niiden vaikutukset on usein arvioitu esimerkiksi pahansuopien demonien tihutöiksi.
Näiden näkymättömien olioiden lisäksi ihmismieltä ovat askarruttaneet unien näkeminen. Nämä näkymättömät ”elämän säätelijät” ovat muodostuneet ihmismielessä yliluonnolliseksi jumalaksi, jolla ei ole tiettyä muotoa eikä vakituista paikkaa.
Uskonnot sisältävät uskottavalta vaikuttavia, mutta virheellisiä huomioita eläimistä ja ihmisistä.
Havaintojen epävarmuus kasvaa luonnon petollisuuden eli naamioitumisen vuoksi.
Herkkyytemme erotella saalis ja saalistaja, ystävä tai vihollinen, on erittäin herkällä liipaisimella varustettu. Voimme nähdä aaveita keskellä päivää.
Aavehan on ihmisolento, jolla on tavallisia mielihaluja, pyrkimyksiä ja tunteita, mutta joka on aineeton.
Uskonnon tarkoitus on rohkaista kannattajiaan näyttämällä, että maailmassa vallitsee järjestäytynyt tarkoitus. Siksi uskonto kiinnittää huomioita epätavallisiin ilmiöihin, ihmeisiin.
Epätavalliset tapahtumat jäävät myös paremmin ja nopeammin ihmisten muistiin kuin säännöllisesti toistuvat arkipäivän tapahtumat.
Koska bakteerit ja virukset ovat näkymättömiä, olemme niiden edessä avuttomia. Ainoat käytettävissämme olevat keinot ilman kehittynyttä lääketiedettä ovat loitsut ja rukoukset.
Näkymättömyytensä vuoksi mikrobit ovat muuttuneet ihmisten mielissä demoneiksi, riivaaviksi pahoiksi hengiksi.
Heikki S. Vuorinen toteaa kirjassaan ”Taudit, parantajat ja parannettavat,” että tiedon puute yhdessä mainonnan ylilyöntien kanssa luo vääriä uskomuksia ja ylimitoitettuja toiveita myös lääketieteen kaikkivoipaisuuden suhteen.
Lääketiede on ottanut länsimaissa uskonnon paikan terveytemme pelastajana ja kärsimyksistämme vapahtajana.
Vastaukset elävät aikansa. Kysymykset tulevat yhä uudestaan. Emme tiedä. Myymme sitä Jumalana, tiivisti Samuli Paronen. Sama pätee lääketieteeseen ja sairauksien torjuntaan.
Siinä mielessä ateismi ja lääketiede ovat sukulaisia, että molemmat hylkäsivät yliluonnolliset voimat sekä ihmeiden mahdollisuuden tukeutumalla olemassa oleviin luonnonlakeihin, siihen, mitä luonnossa tapahtuu todella, eikä siihen, mitä toivoisimme tapahtuvan, jotta asiat muuttuisivat sormea napsauttamalla paremmiksi.
Yliluonnolliset ilmiöt ja ihmeet nähtiin ihmisen virheellisiksi havainnoiksi ja vääriksi tulkinnoiksi todellisista ilmiöistä.
Vuorisen mukaan kaupunkien kasvaessa kooltaan jättimäisiin mittasuhteisiin syntyy mikrobien evoluutiolle uusia edellytyksiä.
Kun mikrobien luontainen elinympäristö katoaa, ne sopeutuvat elämään ihmisissä tai ihmisten erilaisissa seuralaisissa kuten kotieläimissä tai rotissa.
Ihmiskunta ei siis ole pääsemässä näkymättömistä riivaajistaan enempää uskonnollisten rituaalien ja loitsujen kuin huippulääketieteenkään avulla.