Viikon kysymys
Luomutuotteiden vanha EU:n luomulogo jää historiaan kesäkuun lopussa. Silloin päättyy siirtymäaika, joka annettiin uuden EU:n luomutunnuksen käyttöönotolle.
Heinäkuun alusta lähtien pakkauksissa on käytettävä luomun tunnuksena Eurolehteä.
Onko kysymys isostakin muutoksesta, toiminnanjohtaja Elisa Niemi Luomuliitto ry:stä?
– Siirtymäaika todella päättyy, ja pakkauksissa tulee olla uusi tunnus, mutta se on ollut esillä jo pitkään, joten tuskin tämä on kuluttajille mikään suuri muutos. Kysymys on nimenomaan pakkausmerkinnästä.
Luomuliitolla on omakin tunnus – leppäkerttu – kertomassa tuotteen luomuominaisuudesta. Jääkö se pakkausmerkintöihin edelleen?
– Leppäkerttu-merkki kertoo aina luomutuotteen suomalaisuudesta. Se täydentää pakollista Eurolehteä. Uudistettuun leppäkerttuun voi liittyä myös tieto tuotteen alkuperästä maakuntatasolle asti, eli pakkaus voi kertoa, että tuote on peräisin esimerkiksi Kainuusta.
Luomutuotteiden menekki on ollut myötätuulessa, mutta näkyykö eurooppalainen talouskriisi luomutuotteiden kysynnässä?
– Viime vuonna luomutuotteiden kysyntä kasvoi merkittävästi – jopa 46 prosenttia. Kasvu on jatkunut nopeana tänäkin vuonna. Vuoden 2009 ostoluvuissakaan ei näkynyt taantuman aiheuttamaa notkahdusta.
– Nykyisellä kasvuvauhdilla suomalaiset saavat hyvin kiinni etumatkaa, joka Keski-Euroopalla on luomukehityksessä. Se kertoo myös siitä, että ravinnon terveellisyys ja ekologisuus kiinnostavat suomalaisia.
Entäpä paljon puhuttu lähiruoka, onko se luomua?
– Luomutuotanto on aina sertifioitu, ja tuotantoketju tarkastetaan vuosittain. Sen sijaan lähiruuasta ei ole olemassa yhtenäistä määritelmää.
– Jollekin isolle yritykselle lähiruokaa voi olla tuote, jos sen alkuperä on Suomessa. Paikallinen tuotanto on tärkeää aluetaloudelle. Mahdollisimman lähellä loppukäyttäjää tuotettu ruoka vähentää kuljetuskustannuksia parantaen tuotteen ekologisuutta.
Onko luomutuote hintansa väärti?
– Luomussa on tutkitusti enemmän ravintoaineita kuin muissa tuotteissa. Sen lisäksi kuluttajan kannattaa tehdä kokonaisarvio, jossa otetaan huomioon myös ympäristötekijät. Luomutuotanto on esimerkiksi rehevöitymisen kannalta hyvin vastuullinen tapa tuottaa ravintoa.
Mahtaako luomutuotteiden kysynnän kasvu jatkua?
– Minusta se näyttää hyvinkin pysyvältä trendiltä. Terveys ja ympäristö kiinnostavat jatkossakin suomalaisia. Talouskriisi ei ole taittanut luomun kysyntää, vaikka vuodesta 2008 lähtien talouskasvussa on ollut suuriakin notkahduksia.