Uusi Koko
SupersankariTAR on KokoTeatterin toinen ensi-ilta uusissa toimitiloissa Hämeentiellä Helsingissä. Aiemmin juhlatilana toiminut Svenska Gården sijaitsee korttelin päässä Hakaniemen hallilta pohjoiseen.
Entisiin, kodikkaan nuhjuisiin tiloihin Unioninkadulle jäivät kaupungin pornoimmat vessat, mutta uusi tila yllättää positiivisesti. Synkeähkö ulkomuoto kätkee sisäänsä avarat tilat.
Katutason sisääntulosta noustaan toiseen kerrokseen, jossa suurista ikkunoista avautuu hieno näkymä Hämeentielle ja ylös Kolmatta Linjaa.
Tilassa toimii myös Koko Baari, jossa on huhtikuun 27. päivästä alkaen tarjolla erityisesti Supersankarittaren katsojille suunnitellut buffet.
Suosittu Koko Jazz Club jatkaa myös toimintaansa uusissa tiloissa. Klubi-iltoina baari on auki kahteen.
Urut soivat ja muistotilaisuus on alkamassa, mutta muistelijat ovat hukassa: Ketä muistellaan ja kenen muistot ovat totta?
Liisa-Annikki Miedolla (Pinja Flink) on vainajasta vahva tarina kerrottavanaan.
Pussiviiniä nautiskeleva valtiotieteen maisteri Raikki (Minna Puolanto) ei kuitenkaan niele purematta Liisa-Annikin hänelle syöttämää legendaa.
Kuka siis oli arkussa makaava Alma Bang? Vai onko sillä edes väliä, kuka Alma todella oli? Onko sittenkin kiinnostavampaa, kuka hän väitti olevansa?
Urhosta tuli keisari, tyttö sai siivet
Laura Gustafssonin SupersankariTAR-revyy kyseenalaistaa miehiset sankarit ja sankarimyytit.
Kuten romaanissaan Huorasatu, Gustafsson kiepauttaa tässäkin tekstissä sankaritarinoiden sukupuolet ja totuudet päälaelleen. Kuten eräskin Urho saa päälaessaan karvaasti tuta.
Alma Blank ottaa Urho Kekkosen kanssa juomakisan siitä, kumpi juo maitokannullisen vodkaa nopeammin.
”Ni Alma se oli, joka joi, ja enempikin olis maistunut. Urhohan siitä hetimmiten sammui ja Alma piruuttaan ajeli siltä hiukset pois epilaattorilla. Ni sen jälkeen ei Urpolle, anteeks, Urholle sitte tukka kasvanu. Silti siit tuli keisari!”
Totuuden ja todellisuuden rajoja venyttävä kertomus asettaa naisen miehen rooleihin, sankariksi. Kummisedästä tulee täti ja lännen stereotyyppiset pistoolisankarit ovat naisia.
Kylmä sota ratkeaa ilmaston lämpenemisellä ja tiukan paikan tullen voi kasvattaa siivet.
Kaksikko kaahaa trion säestyksellä
SupersankariTAR vertautuu paitsi aiheensa, myös kielensä perusteella Finladia-palkintoehdokkaana olleeseen Huorasatu-romaaniin. Laura Gustafsson kirjoittaa tässäkin sujuvaa ja notkeaa, suuhun sopivaa dialogia.
Feministikaahailun taustalla on kysymys naisen asemasta länsimaisessa kulttuurissa. Voiko nainen olla sankari olematta uhri?
Näyttelijät Pinja Flink ja Minna Puolanto vaihtavat näytelmässä roolista toiseen. Kenraaliharjoituksen perusteella fyysinen ilmaisu on molemmilla mahtavasti hallussa. Puolanto on muun muassa huikea ratsu.
Naiskaksikon lisäksi lavalla on läsnä koko esityksen jazztrio, jossa soittavat Kari Ikonen, Timo Hirvonen ja Jussi Lehtonen. Trio astuu myös soittimiensa takaa etunäyttämölle, kun discopallo pyörii.
SupersankariTAR on KokoTeatterin 15-vuotisjuhlavuoden toinen kotimainen kantaesitys. Anna Veijalaisen kodittomuutta ja syrjäytymistä käsittelevä Pudonneet sai ensi-iltansa helmikuussa.
Laura Gustafsson: SupersankariTAR. Ohjaus: Henry Hanikka. KokoTeatteri, Hämeentie 3, Helsinki.
Uusi Koko
SupersankariTAR on KokoTeatterin toinen ensi-ilta uusissa toimitiloissa Hämeentiellä Helsingissä. Aiemmin juhlatilana toiminut Svenska Gården sijaitsee korttelin päässä Hakaniemen hallilta pohjoiseen.
Entisiin, kodikkaan nuhjuisiin tiloihin Unioninkadulle jäivät kaupungin pornoimmat vessat, mutta uusi tila yllättää positiivisesti. Synkeähkö ulkomuoto kätkee sisäänsä avarat tilat.
Katutason sisääntulosta noustaan toiseen kerrokseen, jossa suurista ikkunoista avautuu hieno näkymä Hämeentielle ja ylös Kolmatta Linjaa.
Tilassa toimii myös Koko Baari, jossa on huhtikuun 27. päivästä alkaen tarjolla erityisesti Supersankarittaren katsojille suunnitellut buffet.
Suosittu Koko Jazz Club jatkaa myös toimintaansa uusissa tiloissa. Klubi-iltoina baari on auki kahteen.