Tänään keskiviikkona aloittava Tampere Biennale, uuteen konserttimusiikkiin keskittyvä festivaali, kosiskelee tänä vuonna näkyvästi myös niin sanottua laajaa yleisöä. Vaikka painopiste on edelleen taidemusiikissa, on ohjelmistossa niin M.A. Nummista, Dallapéta kuin rahvaanmusiikin kerhoa.
Sunnuntaihin jatkuvalla festivaalilla esitetään viiden päivän aikana 16 konserttia, 10 kantaesitystä ja 7 tilausteosta. Päiväkonsertit soivat Finlaysonin alueella. Iltaisin konsertteja on Tampere-talossa, Kalevankankaan siunauskappelissa, Tullikamarilla ja Telakalla.
M.A. Numminen esiintyy avajaisiltana suomalaisen elektroakustisen defunensemble-orkesterin kanssa Klubilla.
Veli Kujalan harmonikka soi neljäsosasävelaskelin.
Tyylirajoja ylittävä ohjelmisto on hyvin vahvasti uuden taiteellisen johtajansa Olli Virtaperkon näköinen. Hän itse on eri musiikkialueiden moniottelija. Tietty rock-yleisö muistaa hänet Ultra Bra -yhtyeen laulusolistina, toiset vanhan musiikin yhtyeen Ensemble Ambrosiuksen sellistinä.
Jazziakin harrastava Virtaperko tuo Tampereelle myös UMO Jazz Orchestran, sekä jazzahtavaa progea soittavat Pekka Pohjola Groupin ja Frank Zappa Memorial Pancake Breakfast -orkesterin.
Huippuvieraana pianoduo The Bugallo-Williams
Tampere Biennalen huippuvieraina voi pitää argentiinalaisen Helena Bugallon ja yhdysvaltalaisen Amy Williamsin pianoduoa. Nämä rytmisen polyfonian mestarit soittavat Williamsin itsensä ja arvostetun nykysäveltäjä György Ligetin lisäksi ”mahdottomana” pidetyn Conlon Nancarrow’n niin sanottua automaattipianomusiikkia.
Yksi erikoisimmista konserteista on neljäsosasävelharmonikkaa soittavan Veli Kujalan vajaan tunnin kestävä viisiosainen Hyperchromatic counterpoint -teos. Kujala soittaa torstaina Työväenmuseo Werstaalla hengästyttävän pioneeriteoksensa, jossa luritellaan 24-sävelisen asteikon polkuja kokeellisella musiikillaan kuuluisaksi tulleen Steve Reichin jalanjäljillä.
Finlaysonin kirkossa kuultava puhallinkvintetto Arktisen hysterian konsertto on mielenkiintoinen yhdistelmä vanhempaa ja uudempaa suomalaista modernia musiikkia. Konsertissa kuullaan kantaesityksenä modernismin mestarin Paavo Heinisen tuore Sykerre (2012). Lisäksi kuullaan Fridrich Brukin Aro, Antti Auvisen Beneath ja Markus Fageruddin Drawings.
Mainiota akustista kielimusiikkia esittää perjantaina niin ikään Finlaysonin kirkossa suomalainen barytontrio. Markus Kuikan soittama baryton on bassogamba, jota säestävät Markus Sarantolan alttoviulu ja Jussi Seppäsen sello. Yhtye esittää neljä uutta (2011–2012) barytonille sävellettyä trioteosta.
Lapsille ja perheille omaa ilmasta ohjelmaa
Festivaalin perhepäivänä lauantaina järjestetään Soiva Tehdas Finlaysonin alueella. Lapset ja aikuiset voivat yhdessä tutustua nykymusiikkiin, taiteeseen ja näyttelyihin maksuttomissa työpajoissa ja konserteissa.
Modernin mesenaatit -seminaarissa perjantaina tarkastellaan taiteiden rahoitusta kolmesta näkökulmasta. Esillä ovat historiallinen mesenaattiperspektiivi, pohjoismaisen hyvinvointivaltion mesenaattimalli ja yksityisten säätiöiden näkökulma. Seminaari järjestetään yhteistyössä Suomen Säveltäjät ry:n kanssa. Moderaattorina toimii Ylen musiikkitoimittaja Kare Eskola.
Tampereen kaupungin musiikkijuhliin kuuluvan Biennalen tilausteoksilla on nyt yksityiset mesenaatit. Niitä kustantavat Gösta Serlachiuksen taidesäätio, Yleisradio, yksi kukkakauppa ja kaksi yksityistä ihmistä, jotka eivät halua nimeänsä julkisuuteen.