Maon henkilökultti -dokumentti kertaa Kiinan lähihistoriaa keskipisteenään jättivaltion tarunhohtoinen kommunistijohtaja Mao Tse-tung (1893–1976). Dokumentti luo Maon henkilökultin tiimoilta nopeatempoisen historiakatsauksen, johon mahtuu paljon kiinnostavaa asiaa jättivaltion vaiheista noin vuosina 1950–1976.
Maosta tuli kansainvälinen kuuluisuus, kun amerikkalainen toimittaja Edgar Snow 1937 julkaisi kirjansa Punatähti Kiinan yllä.
Maon nousu valtaan 1949 merkitsi suurta muutosta suhteessa entiseen. Kiina oli maatalousvaltainen maa, ja sisällissodan voittanut Maon johtama punainen armeija sai valtaosan kannatuksestaan köyhältä maaseudulta.
Laaja lukutaidottomuus otettiin huomioon suunniteltaessa uutta hallintoa. Alusta asti julistetaide ja valokuva olivat tärkeitä.
Tärkeiksi nousivat vaikutteet Neuvostoliiton sosialistisesta realismista. Stalinin henkilökulttia alettiin soveltaa Maoon. Kuvallisten taiteiden lisäksi myös näyttämötaide ja kirjallisuus valjastettiin niin sanotusti palvelemaan kansaa.
Maon otteen vallan kahvasta voimistuessa taide sidottiin yhä tiukemmin politiikkaan ja siitä tuli avoimen propagandan väline. Eräs haastatelluista tutkijoista tekee rinnastuksen kiinalaisen kommunistisen propagandataiteen ja Hollywoodin välille.
Vuonna 1966 Kiinassa alkoi kulttuurivallankumous. Mao osoitti syyttävällä sormella omaa puoluettaan ja sai liittolaisikseen fanaattiset opiskelijanuoret – Maosta tuli länsimaisiin pop-tähtiin verrattava kulttihahmo.
Kulttuurivallankumouksen mielettömyyksiä (”kymmenen kauheuksien vuotta”) käsitellään varsin tarkasti. Tuolloisia tapahtumia kommentoi moni asiat itse kokenut kiinalainen taiteilija. Käy selväksi, miten jyrkkä ristiriita propagandan ja arkielämän välillä Kiinassa tuolloin oli.
Noista ajoista dokumentti välittää haastateltujen muisti- ja valokuvien avulla painajaismaisen todellisuuden.
Historiaa: Maon henkilökultti. TV1 kello 19.00.