Tuhannet suomalaiset kärsivät edelleen joulun ajan myrskyjen vaikutuksista. Sähkökatkojen määrä on ollut poikkeuksellinen ja monet sähköyhtiöiden armoilla olevat kansalaiset ovat joutuneet kohtuuttomien tilanteiden eteen.
Taloudelliset menetykset vielä pystytään kestämään ja onni onnettomuudessa on ollutkin, että enemmiltä ihmisuhreilta on vältytty. Toisinkin olisi voinut käydä.
Usein käy niin, että vahingoista viisastutaan. Sähköyhtiöissäkin on vasta nyt havahduttu siihen, että monet asiat olisi voitu tehdä toisin.
Asioiden parantamiseen on nyt tartuttu myös työ- ja elinkeinoministeriössä. Sähkön saannin häiriöt ja erityisesti niiden laajuus ovat johtamassa uudistustoimiin. Ennen muuta on tarpeen lisästä sähkön toimitusvarmuutta. Runsaasti parantamista on myös asiakaspalveluissa ja tiedon jakamisessa asiakkaille kriisitilanteessa.
Ministeriötä voi aiheesta kiittää ripeydestä. Se on pannut laajan selvitystyön käyntiin. Varautumistasoa halutaan parantaa, verkkoyhtiöiden korvausvelvollisuutta tarkistaa. Maakaapelointia halutaan nopeuttaa ja muuttaa myös maantielakia. Ministeriö on kutsunut myös eri toimijat yhteiseen neuvonpitoon, jossa ongelmalliset asiat on tarkoitus käydä läpi juurta jaksain ja etsiä ongelmakohtiin ratkaisut.
Sähkökatkoista kärsineet asiakkaat kaipaavat nopealla aikavälillä myös tietoa siitä, millaiset ovat sähköyhtiön korvausvelvollisuudet sähkökatkoista. Jos nykylaeista löytyy porsaanreikiä, niin ne on tukittava.