Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) lataa täyslaidallisen edellisen hallituksen liikenneinvestointeja kohtaan.
– Keskusta viljeli viime hallituskaudella liikennerahoja poliittisin perustein ja syvensi liikenteen ongelmia, sanoo Kyllönen.
Itä- ja Pohjois-Suomeen tarvittavat asfalttirahat Keskusta hukkasi kylvämällä rahaa tarpeettomiin liikennehankkeisiin.
– Keskusta rakensi 80 miljoonalla eurolla Huutokoski–Savonlinna -rataosuuden, jossa kulkee juna muutaman kerran viikossa. Hanke on surullinen esimerkki politiikasta, jossa tärkeintä on saada rahaa omille kannatusalueille riippumatta hankkeen tarpeellisuudesta.
Kyllösen kannanotto on vastaus Keskustan Itä- ja Pohjois-Suomen kansanedustajille, jotka haukkuivat hänet keskiviikkona, koska ministeri ei puuttunut Liikenneviraston päätökseen kohdentaa 7,6 miljoonaa päällysterahoja etelään.
– Liikenteellisesti samankaltainen tie pidetään yhtä hyvässä kunnossa riippumatta siitä, sijaitseeko pohjoisessa tai etelässä. On selvää, että alueet joissa on enemmän teitä ja vilkkaampi liikenne saavat enemmän rahaa niiden kunnostamiseen.
Pohjoisen hankkeita turvattu
Kyllönen sanoo, että nykyisen hallituksen liikennepolitiikassa myös pohjoinen on otettu huomioon.
– Pohjoisen Suomen tärkeimmän liikennehankkeen, Seinäjoki–Oulu -ratahankkeen rahoitus turvattiin ensi vuoden budjetissa. Viime vaalikaudella Keskusta ei saanut hanketta eteenpäin.
Äskettäin Suomi sai neuvoteltua eurooppalaiseen liikenteen ydinverkkoon Botnian käytävän, johon kuuluu valtakunnan päärata ja nelostie.