Maanviljelijät ja elintarviketeollisuus saavat suhteessa yhä vähemmän hintaa tuotteilleen
Kauppa lohkaisee aiempaa isomman sivun ruuan kuluttajahinnasta, selviää tuoreesta tutkimuksesta. Samalla maanviljelijöiden saama osuus tuottajahinnoista on laskussa. Myös teollisuuden osuus kuluttajahinnasta on pienentynyt.
Tiedot selviävät Maa- ja elintarviketalouden MTT:n ja Pellervon taloustutkimus PTT:n torstaina julkaistusta tutkimuksesta.
– Tutkimustulokset antavat viitteitä Suomen elintarvikemarkkinoiden epätäydellisestä kilpailusta, jossa vähittäiskaupalla on selkeä ylivoima-asema suhteessa kotimaiseen elintarviketeollisuuteen ja maataloustuotantoon, professori Jyrki Niemi MTT:stä sanoo.
Tutkimuksessa todetaan, että elintarvikeketjun rakenteissa on tapahtunut viime vuosikymmenen aikana isoja muutoksia. Niiden seurauksena vähittäiskauppa on vahvistanut neuvottelu- ja ostovoimaansa ja ottanut ohjaukseensa pitkälti koko ruuan arvoketjun.
Niemi huomauttaa, että tutkimuksella ei ole pystytty osoittamaan, että kahteen ketjuun keskittynyt kauppa käyttäisi määräävää markkina-asemaansa väärin.
– Tämä ei suoraan todista, että markkina-asemaa olisi väärinkäytetty, mutta mahdollisuus siihen olisi, Niemi sanoo.
Hän korosti tutkimuksen julkaisutilaisuudessa, että markkina-aseman väärinkäytösten selvittäminen kuuluu Kuluttajavirastolle. Niemen mukaan kuluttajaviranomaiset aikovat vielä tämän vuoden aikana julkaista selvityksen vähittäiskaupan kilpailutilanteesta.
Kahden kopla
Niemen mukaan Suomessa vähittäiskauppa on keskittynyt erittäin nopeasti. Se on tapahtunut fuusioiden, strategisten liittoutumien ja muiden yrityskokoa suurentavien järjestelyiden kautta. S-ryhmä ja Kesko kasvattivat markkinaosuuttaan 55 prosentista lähes 80 prosenttiin vuosien 1990 ja 2010 välillä.
Tutkimuksen mukaan epätäydellinen kilpailu ei ole ainoa syy elintarvikkeiden vähittäismyyntihintojen ja tuottajahintojen välisen eron kasvulle.
– Muita syitä ovat esimerkiksi tuottavuuserot ketjun eri osissa, elintarvikehygienian tiukentuneet standardit, tukipolitiikan muutokset ja kansainvälisen kaupan vapautuminen, Niemi sanoo.
Myös kuluttajien ostokäyttäytymisen muutos vaikuttaa siihen, mikä on tuottajien osuus kuluttajahinnoista. Valmisruokien ja puolivalmisteiden menekki on lisääntynyt. Tuottajahintojen osuus hinnasta on sitä pienempi, mitä jalostetumpi elintarvike on.
Niemi muistuttaa, että osuus on laskenut myös tuotteissa, joita ei jalosteta. Selkein esimerkki elintarvikkeesta, joka ei muutu matkalla maatilalta kaupan hyllylle, on kananmuna. Vuonna 2000 maataloustuottajan osuus kananmunan vähittäistavarahinnasta oli keskimäärin 36 prosenttia. Vuonna 2010 osuus oli enää 29,3 prosenttia.