Viikon kysymys
Vaikka talous on epävarmaa ja kuluttajien luottamus on viime vuotta heikompaa, Kaupan liitto odottaa joulukaupan kasvavan, kuten se on kasvanut joka vuosi koko 2000-luvun.
Kuinka paljon arvioitte joulukaupan tänä vuonna kasvavan, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja?
– Tänä vuonna odotetaan 2000-luvun keskimääräistä kasvua eli neljää prosenttia. Viime vuonna joulukauppa kasvoi 4,8 prosenttia.
Paljonko suomalaiset käyttävät rahaa jouluun?
– Joulusesongin tuoma vaikutus veroineen on runsas miljardi euroa.
Viime viikkoinen Elinkeinoelämän keskusliiton suhdannebarometri kertoi, että kaupan alan suhdannenäkymät ovat heikentyneet syksyn aikana. Eikö tämä vaikuta mihinkään?
– Vaikuttaa. Tämän viestin mekin annoimme jo puoli vuotta sitten, mutta jouluun ihmiset satsaavat aina. 1990-luvun laman jälkeen meillä ei ole kertaakaan tapahtunut niin, että joulukauppa olisi pienentynyt edellisvuoteen verrattuna. Taantumavuonna 2009:kin joulukauppa kasvoi melkein kolme prosenttia.
– Ihmiset ovat kyllä epävarmoja, mutta se ei ole näkynyt kauheasti kaupan myynnissä. Vähittäiskauppa on kasvanut koko ajan. Jos meidän ennustamamme neljä prosenttia joulukaupassa toteutuu, kasvu on pienempää kuin vähittäiskaupan myynnin kasvu alkuvuonna.
Kaupan liiton oman ennusteen mukaankin epävarmuus on syksyn edetessä kasvanut. Viidennes vähittäiskauppiaista odottaa jopa myynnin laskua?
– Tämä on oikeastaan ihan normaalia. Viime vuonna samaan aikaan 15 prosenttia odotti myynnin pienenemistä, mutta myynti kasvoi kuitenkin. Aina on kauppiaita, joilla myynti pienenee, mutta on myös niitä, joilla se kasvaa.
Minkä tyyppiset kaupat odottavat myynnin supistuvan?
– Tähän en vielä pysty vastaamaan, koska tämä kysely oli isolla pensselillä tehty. Meillä on meneillään tarkempi omaan jäsenkuntaamme kohdistuva joulukauppakysely ja siihen tähän mennessä tulleissa vastauksissa on vähemmän myynnin pienenemisodotuksia.
Mitä ihmiset jouluksi ostavat?
– Jouluna ostetaan joka vuosi samantyyppisiä asioita. Vaatteita, lämpimiä neuleita ja alusvaatteita menee. Lahjaksi ostetaan erikoiselintarvikkeita, suklaata, punaviiniä, konjakkia ja shampanjaakin.
– Viime vuotta enemmän myydään puhelimia, tietokoneita ja konsolipelejä sekä erilaista pienelektroniikkaa.
Miten käy suksikaupan, kun lunta ei näy juuri missään?
– Tilanne on kriittinen sekä vaate- että urheiluvälinekaupalle. Urheiluvälineissä keli on ihan a ja o. Viime vuonna, kun teimme ensimmäisen yrityskyselyn, urheiluvälinekaupat odottivat edellistä joulua huonompaa myyntiä, koska ei vielä tiedetty tulevista keleistä.
– Kun lumi lopulta tuli, se oli toiselle voitto ja toiselle tappio. Urheiluvälinekauppa hyötyi, mutta elektroniikkakauppa ei, koska ihmiset eivät viitsineet lähteä lumisille parkkipaikoille kantamaan taulutelevisioita.