Ylempien toimihenkilöiden neuvottelujärjestön YTN:n puheenjohtaja Heikki Kauppi kummastelee työnantajien toimintaa. Hän yllättyi siitä, että työnantaja hylkäsi tietotekniikan alan sovintoesityksen sunnuntaina.
– Tämä koko juttu oli hämmästys. Kuvittelimme, että sovintoesitys olisi työnantajalle kelvannut. Nyt ollaan vähän aikaa lakossa ja katsotaan, minkälainen sovinto saadaan syntymään, Kauppi sanoo.
Työnantajia edustava Teknologiateollisuus ry vaatii sopimukseen pykälää, joka rajaisi työtaisteluita. Normaalisti työrauhasta ei erikseen työehtosopimuksessa sovita, vaan työrauhavelvoite tulee automaattisesti työehtosopimuksen kylkiäisenä ilman erillisiä kirjauksia.
Suomessa on kuitenkin aloja, joissa työrauhasta sovitaan työehtosopimuksissa erikseen. Esimerkiksi YTN:n teknologiateollisuuden sopimuksessa lakko-oikeutta on rajoitettu sopimuskirjauksella.
”Työnantaja vaatii absoluuttista työrauhaa”
Kaupin mukaan työnantaja vaati tietotekniikan sopimukseen ”absoluuttista työrauhapykälää”.
– Normaalisti työrauha ei ole absoluuttinen, vaikka työehtosopimus on voimassa, koska laki sallii poliittisen lakon ja tukilakot, Kauppi sanoo.
YTN ei lakko-oikeuden rajaukseen suostu.
– Emme halua hyväksyä linjaa, jossa työehtosopimus kerrallaan sovitaan tämäntyyppisiä isoja asioita.
Kauppi muistuttaa, että Elinkeinoelämän keskusliitto (EK) on jo vuosia vaatinut lakko-oikeuden rajaamista. Mahdolliset rajaukset pitäisi kuitenkin käsitellä työmarkkinakeskusjärjestöjen kesken. Jos lakko-oikeutta halutaan rajata, Kaupin mielestä vastapainona pitäisi muuttaa palkansaajaosapuolelle tärkeitä työlainsäädännön pykäliä.
Työmatkat jatkossakin omalla ajalla
Teknologiateollisuudessa valtakunnansovittelijan sovintoesitys kelpasi kummallekin osapuolelle, ja alan ylempiä toimihenkilöitä koskenut lakko päättyi.
YTN ei kuitenkaan saanut läpi pitkäaikaista tavoitettaan matka-ajan palkasta. Teknologiateollisuuden sopimuksiin kuuluvalla suunnittelualalla on käytäntönä, että ylemmät toimihenkilöt eivät saa palkkaa, kun he matkustavat työtehtävissään paikkakunnalta toiselle.
– Työnantaja ei halunnut tähän edelleenkään suostua. Saimme kuitenkin päätavoitteemme läpi eli sen, että palkkaratkaisumme on yhtä hyvä kuin muilla alan liitoilla. Kaikkea ei aina saa, Kauppi toteaa.
Jatkossakin yrityskonsultin työaika alkaa raksuttaa vasta, kun hänen autonsa kurvaa konsultoitavan yrityksen pihaan. Muilla aloilla ajoaika asiakkaan luo lasketaan yleensä työaikaan.