Jäänmurron vääristynyt kilpailutilanne jättää Merimies-Unionin mukaan suomalaiset murtajat vaille töitä ja uhkaa talvimerenkulun häiriötöntä toteutumista. Vaikutuksia voi olla myös työmarkkinoiden raamisopimuksen syntyyn.
Liikennevirasto on allekirjoittanut valtio-omisteisen Arctia Offshore Oy:n kanssa sopimuksen monitoimimurtajien Fennica ja Nordica käytöstä Suomen jäänmurrossa. Samalla se sopi myös siitä, että jäänmurrossa käytetään Alfons Håkans -varustamon Zeus-alusta ja että tarvittaessa hankitaan lisäkalustoa Ruotsista. Suomalainen monitoimimurtaja Botnica jäi sitä vastoin sopimuksen ulkopuolelle.
Arctia Icebreaking Oy ja Liikennevirasto ovat jo aiemmin sopineet viiden perinteisten muun jäänmurtajan käytöstä jäänmurtoon.
Syyksi Botnican hyllyttämiseen on ilmoitettu sen korkea kustannustaso. Sen syrjäytti Zeus ja mahdollinen ruotsalainen murtaja.
Merimies-Unionista muistutetaan, että Zeus on suomalaisen merenkulun tukijärjestelmän piirissä. Siksi sen työvoimakustannustaso on huomattavasti alhaisempi kuin tukien ulkopuolella olevan Botnican.
Merimies-Unioni edellyttää hallituksen ryhtyvän pikaisesti toimiin, jotta merenkulun tuet ulotettaisiin myös monitoimimurtajiin. Tämä kasvattaisi vuotuisia tukimenoja vain noin neljällä miljoonalla eurolla, mutta takaisi monitoimimurtajien pysymisen Suomen lipun alla.