Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) on antanut Liikennevirastolle tehtäväksi selvittää, mitkä ovat yritysten ja viranomaisten näkemykset Pohjois-Suomen kaivostoiminnan kuljetustarpeista ja toimivista kuljetusreiteistä.
Liikenneministeriön näkökulmasta kaivosteollisuuden kasvu vaatii Kolarin kaivosseminaarissa keskiviikkona puhuneen Kyllösen mukaan tehokasta rataverkkoa ja kantavaa tiestöä.
– Lapin kaivostoimintaan ja Jäämeren ratayhteyksiin liittyen on tehty useita selvityksiä, joissa käsiteltyjen väylähankkeiden arvo on yhteensä kuusi miljardia euroa. Selvityksissä ei kuitenkaan ole arvioitu kaivostoiminnasta syntyviä kuljetustarpeita.
Jotta rautatie olisi kilpailukykyinen vaihtoehto maantiekuljetuksille, tulisi mahdollisilla uusilla väylillä kuljettaa vähintään miljoonan tonnin tavaramäärä. Kyllönen edellyttää, että selvitys tehdään yhteistyössä, kaivostoiminnan ja alueen eri toimijoita kuunnellen.
– Oleellista on Liikenneviraston yhteistyö alueiden kanssa, jotta tarvittavat varaukset maankäytölle saadaan tarvittaessa nopeasti. Lisäksi viime kädessä olisi järkevää, että Suomi ja Ruotsi löytäisivät yhteisen sävelen ratayhteyksien rakentamisesta eikä synnytettäisi kansallista kilpajuoksua.
Liikenneviraston selvitys on osa liikennepoliittisen selonteon logistiikkaselvitystä.
Valtio on jo aiemmin sitoutunut maksamaan tieyhteydet kaivosalueen rajalle ja osallistumaan ratakustannuksiin.