Euroopan komission teettämän tutkimuksen mukaan suhteellisen iso osa eurooppalaista nuorista ei osaa lukea kunnolla. Selvityksen mukaan vuonna 2009 noin 20 prosenttia 15-vuotiaista kärsii lukemisvaikeuksista.
EU-maiden opetusministerit ovat asettaneet tavoitteeksi osuuden pienentämisen alle 15 prosenttiin vuoteen 2020 mennessä. Tavoitteen ovat saavuttaneet tällä hetkellä ainoastaan Belgian flaaminkielinen alue, Puola, Tanska, Viro ja Suomi.
Eurydice-verkoston tekemä tutkimus tarkastelee 3–15 vuotiaiden lukutaitoa ja sen opetusta EU-maissa sekä Islannissa, Liechtensteinissa, Norjassa ja Turkissa. Tutkimuksen neljä avainteemaa ovat opetuksen lähestymistavat, lukemisvaikeuksiin puuttuminen, opettajien koulutus ja lukuharrastuksen edistäminen koulun ulkopuolella.
Lukutaidon opettamiseen erikoistuneita opettajia toimii ainoastaan Pohjoismaissa, Iso-Britanniassa, Irlannissa ja Maltalla, kun taas muissa tutkimuksen maissa ei vastaavaa erikoistumismahdollisuutta ole. Lukemiseen perehtyneet opettajat olisivat kuitenkin tarpeen, jotta oppimisvaikeuksiin voitaisiin puuttua mahdollisimman nopeasti ja yksilöllisesti.
Suomessa vähän heikkoja lukijoita
Suomalaisten lukutaito on tutkimuksen mukaan hyvällä tasolla ja pärjää kansainvälisessä vertailussa erinomaisesti. Vuonna 2009 alle 10 prosenttia15-vuotiaista oli heikkoja lukijoita.
Suomi on yksi niitä harvoja maita, joissa luokanopettajia avustavat erityisopettajat puuttuvat määrätietoisesti myös lukemisvaikeuksiin. Lukiopetus kuuluu Suomessa pakollisena erityisopettajien koulutukseen.
Myös aikuisille maahanmuuttajille järjestetystä opetuksesta Suomi saa raportissa positiivisen maininnan.