Liikenneministeri Merja Kyllönen haluaa laajaa yhteiskunnallista keskustelua liikenteen hinnoittelusta. Ministeriön järjestämässä ensimmäisessä Liikennefoorumissa tiistaina Kyllönen sanoi, että liikenteen rahoitus on saatava kestävälle, ennakoitavalle pohjalle.
– Liikenteen hinnoittelusta on rakennettava positiivinen kannustin, joka ohjaa järkevään, ekologiseen ja tehokkaaseen liikenteeseen. Hinnoittelussa pitää arvioida kokonaisuutena maksujen, verojen, tukien ja teknologian tuomat mahdollisuudet, ministeri sanoi.
Yksityisautoilun määrä kasvaa lähes kaikkialla maailmassa. Suomessakin arvioidaan, että parissa kymmenessä vuodessa yksin pääkaupunkiseudulla yksityisautoilu lisääntyy 40 prosenttia.
Kyllönen linjasi, että autokantaa tulee uudistaa alentamalla uusien autojen hintoja.
– Annetaan ihmisille enemmän mahdollisuutta itse vaikuttaa liikkumisensa hintaan. Samalla vähennetään liikenteen päästöjä ja ruuhkia, parannetaan joukkoliikennettä ja mahdollistetaan myös eläminen maaseudulla.
Tiemaksu selvitetään
Ministeri Kyllönen aikoo selvittää hallitusohjelman mukaisesti satelliittipaikannukseen perustuvaa tiemaksua.
– Asiassa riittää toki vielä selvittämistä. Sitä vaativat muun muassa tiedon hallinta, alueellinen ja sosiaalinen tasapuolisuus, viranomaisten rooli, tekniikka ja valvonta. Isoveljen valvonnasta kuitenkin sen verran, että jos kännykän seurantatietojen käytöstä saatiin kansalaisten oikeusturvan turvaava laki aikaiseksi, niin miksei sitten autojen satelliittipaikannuksesta, Kyllönen kysyi.
Hän korosti, ettei tiemaksu tulisi nykyisten liikenteen verotuksen ja maksujen päälle, vaan niiden tilalle ohjaamaan liikennekäyttäytymistä.
Kyllösen mukaan satelliittipaikannukseen perustuvalla liikenteen hinnoittelulla voitaisiin aidosti ohjata liikennettä.
– Kilometrit olisivat kalliimpia ruuhka-aikoina tai silloin, kun joukkoliikenne on todellinen vaihtoehto. Liikennettä ohjattaisiin taloudellisin kannustein ruuhka-aikojen ulkopuolelle, mikä optimoisi tienkäyttöä. Maaseudulla yksityisautoilu on ainoa mahdollinen liikkumisväline, jolloin ajetut kilometrit olisivat siellä halvempia, Kyllönen tiivisti.
Kun suurempi osa autoilun verotuksesta kerättäisiin sen käytöstä, vastapainona autoverotusta voitaisiin alentaa. Kuljettaja voisi vaikuttaa enemmän ajokilometrien hintaan sillä, missä ja milloin autoa käyttää.
Loppusyksyllä ministeri Merja Kyllönen aikoo järjestää asiantuntijaseminaarin keskustelemaan uudenlaisen liikenteen hinnoittelun tarjoamista mahdollisuuksista. Mukaan hän kutsuu uuden liikennepolitiikan ystävät, alan yritykset, tutkijat, kansalaiset sekä etelän ja pohjoisen median edustajat.