Venäläisturisteja vetävät Suomeen lähinnä ostosmahdollisuudet. Kaupan liiton tutkimuksen mukaan etenkin pietarilaiset tulevat Suomeen nimenomaan ostoksille.
Lähes kaikki Suomessa matkailleet pietarilaiset ovat käyttäneet kauppapalveluja matkansa aikana. Ravintola- ja kahvilapalveluja on käyttänyt neljä viidestä, hotellipalveluja yli puolet ja kylpyläpalveluja vajaa kolmannes vastaajista.
Suomalaiskaupoista pietarilaiset hakevat erityisesti vaatteita, ruokaa ja juomaa, käyttö- ja sisustustavaroita sekä kosmetiikkaa. Pääosin tarjonta miellyttää tulijoita, mutta jalkinetarjonta ei tutkimuksen mukaan selvästikään vastaa venäläistä makua.
– Yllätys oli, että venäläiset hakevat Suomesta alkoholia. Koska halvan viinan perässä pietarilaiset tuskin liikkuvat, laadun ja valikoimien täytyy houkuttaa, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja arvelee.
Rahaa käytetään suunniteltua vähemmän
Tutkimuksen mukaan yli puolet pietarilaisista aikuisista on viimeisen kahden vuoden aikana käynyt Suomessa, lähes viidesosa vähintään neljä kertaa.
Venäläiset suunnittelevat käyttävänsä palveluita Suomessa selvästi enemmän kuin todellisuudessa käyttävät. Vain apteekissa käydään suunniteltua useammin.
Lapissa ja Tampereen seudulla palvelutarjonta miellyttää venäläisiä muita alueita enemmän. Näillä alueilla matkailevat myös käyttävät palveluita keskimääräistä enemmän ja aikovat varmimmin tulla Suomeen uudestaan.
– Palvelutarjonnan lisäämisessä venäläiselle asiakaskunnalle näyttää olevan potentiaalia. Varsinkin mökkipalvelujen ja urheilu- ja viihdepalvelujen käyttöaikeissa ja toteutuneessa käytössä on hurja ero. Ero vielä korostuu lapsiperheillä, Kurjenoja sanoo.
Suomessa matkailevat pietarilaiset matkustavat keskimääräistä enemmän myös muissa Pohjoismaissa. Kurjenoja arvelee, että jos Suomesta ei löydy riittävästi haluttuja palveluita tai valikoimia, venäläisturistin on helppo vaihtaa matkakohde Suomesta esimerkiksi Ruotsiin.
– Kilpailu venäläismatkailijoista kovenee eikä tyytyväisyys Suomeen matkailukohteena ole itsestäänselvyys.