Vasemmistoliiton kansanedustaja ja kokoomuksen kansanedustaja vaativat yhdessä panostusta rautateihin. Hämeen kansanedustajat Aino-Kaisa Pekonen (vas.) ja Timo Heinonen (kok.) haluavat, että pääradan välityskyvyn parantaminen nostetaan kärkihankkeeksi liikennepolitiikassa kuluvalla vaalikaudella.
He korostavat Pasila–Riihimäki–Hämeenlinna-rataosuuden merkitystä koko maan junaliikenteelle.
Ei mahdu lisää junia
Raiteilla on jatkuvasti ruuhkaa.
Loppilainen Heinonen ja riihimäkeläinen Pekonen muistuttavat yhteisessä tiedotteessaan siitä, että Helsinki–Riihimäki-väli on Suomen ruuhkaisimpia rataosia sekä junien että matkustajien määrässä.
– Raiteilla on jatkuvasti ruuhkaa,sillä Helsinki–Riihimäki -ratakapasiteetti on käytössä ruuhka-aikoina käytännössä sataprosenttisesti. Kyseiselle rataosalle ei mahdu lisää junia, he muistuttavat.
– Lisäraiteiden rakentaminen mahdollistaisi junien määrän lisäämisen ja sitä kautta henkilökapasiteetin nostamisen, jolloin voitaisiin palvella useampia matkustajia.
Samalla tulisi korjatuksi myös Riihimäen aseman ratapiha ja asemalaiturit.
Lisärata toisi nopeutta
Pääradan kautta kulkevat sekä kaikki Helsingistä lähtevät että Helsinkiin saapuvat kaukojunat niin läntiseen kuin pohjoiseen Suomeen.
Kansanedustajat arvioivat, että pääradan kehittäminen mahdollistaisi junien maksiminopeuksien käytön, kun hitaammat junat saataisiin omille raiteille ja nopeat junat omilleen. Tämä nopeuttaisi kaukojunien kulkua ja lyhentäisi matka-aikoja.
– Nykyisellä ratakapasiteetin maksimikäytöllä liikenne ei kestä mitään häiriötilanteita. Pienestäkin häiriöistä saattaa kärsiä moni juna ja sen seurauksena suuri matkustajajoukko, he sanovat.
Pekonen ja Heinonen muistuttavat raideliikenteen energiatehokkuudesta ja ympäristöystävällisyydestä. Heistä raideliikenteen pitäisi olla liikennemuoto, jonka kehittämiseen panostetaan.