– Puheiden turkulaisen ja suomalaisen laivanrakennuksen alasajosta on nyt syytä loppua, jyrähtää Aalto. Hänen mielestään synkeitä kommentteja telakkateollisuuden tulevaisuudesta on kuultu jo tarpeeksi
– Pääsemmehän taas näyttämään, että täällä ei olla luovutettu. Sen sijaan saamme jälleen kerran tilaisuuden osoittaa, mitä täällä telakalla osataan
Saksalaisen TUI Cruises -yhtiön tilaus merkitsee telakalle töitä 5 500 miestyövuoden verran. Uudentyypin risteilyalus on jo työllistänyt suunnittelijoita. Tuotannon aloittamiseen uskotaan päästävän runsaan vuoden päästä. Aluksen arvioidaan valmistuvan keväällä 2014, joten varsinainen tuotantovaihe kestää noin 18 kuukautta.
Saksalaisen TUI Cruises -yhtiön tilaus merkitsee telakalle töitä 5 500 miestyövuoden verran.
– Suunnittelu vie tällä alalla aikansa. Työntekijöitä alus alkaa työllistää vähitellen.
Turun telakan kirjoissa on tällä hetkellä 150 työntekijää ja kaksinkertainen määrä toimihenkilöitä. Lomautettuna työntekijöistä on 750, toimihenkilöitä vähemmän.
Tuolla väellä ja alihankkijavoimilla alkaa huomenna keskiviikkona Vikinglinen risteilijän rakentaminen. Sekin kohottaa telakkaväen mielialoja, vaikka tuokaan projekti ei työllistä koko väkeä.
Tilattu alus on uuden sukupolven alus monessakin mielessä.
– Prototyypin alus on aina haaste telakalle ja sen työntekijöille, katsoo Jari Aalto.
Varmuus kun nimet paperilla
Aallon mukaan tietoa neuvotteluista on ollut, mutta niin oli Carnival Cruises -neuvotteluistakin. Ne ajautuivat karille ja silloin tilaus meni muualle.
– Otimme oppia tuosta menneestä ja varoimme nuolaisemasta ennen kuin tipahtaa, kertoo Aalto.
– Varmoja tilauksesta olimme vasta kun nimet olivat paperilla ja muste kuivunut.
Aalto kertoo, että työntekijöille on kerrottu pelkästään tilauksesta, ei mahdollisesta optiosta useampien laivojen tilaamiseen. Muun muassa Yle on sellaisesta uutisoinut.