”VR Group on asiakaskeskeinen ja ympäristöystävällinen yritys.”
Näin tavara- ja joukkoliikenteen asiakkaita palveleva VR mainostaa itseään.
VR:n asiakkailla voi olla toisenlainen käsitys yhtiön asiakaskeskeisyydestä. Ongelmat, junien myöhästely ja huono tiedonkulku poikkeusoloissa, ovat jatkuneet vuosikausia ilman näkyvää parannusta. Elokuussa asiakkaiden hermoja koettelivat konduktöörien puutteesta johtuneet lähijunien peruutukset.
Tänään alkoi VR:n lippu-uudistus, joka lupaa matkalippuihin joustoja ja halvempia hintoja. VR:n kaupallinen johtaja Lassi Rönkkönen uskoi aamun Helsingin Sanomissa, että odotetusta ruuhkasta huolimatta junalippujen verkkokauppa toimii aamulla normaalisti. ”Sitä on testattu enemmän kuin mitään järjestelmää.”
Tulos aamulla: Verkkokauppa ei toimi, vaan ilmoittaa huoltokatkosta. Pitkät ja hitaasti etenevät jonot lippuluukuilla.
VR:ää tuntuu vaivaavan pahan kierre. Hyvät ja vilpittömät aikomukset kaatuvat koettelemuksina asiakkaiden niskaan.
Salaliittoihin uskova alkaisi jo epäillä porvarien sabotaasia. Taas saadaan aineksia vaatia raideliikenteen yksityistämistä, mikä ei kuitenkaan toisi yhtään lisää tilaa täyteen ahdetuille kiskoille.