Eduskunnan eri valiokunnat ovat olleet tällä viikolla työn touhussa. Lausuntoja on laadittu Euroopan tukimekanismeista eli väliaikaista rahoitusvakausvälinettä (ERVV) ja pysyvää Euroopan vakausmekanismia (EVM) koskevista puitesopimuksista. Suuri valiokunta ottaa näihin kantaa perjantaina. Eduskunnan lähetekeskusteluun asiakokonaisuus menee ensi viikolla, kun kansanedustajat palaavat kesätauolta.
Vasemmistoliitto vastusti aiemmin Suomen osallistumista tukipaketteihin, joissa voitot yksityistettiin mutta tappiot siirrettiin veronmaksajien hoidettaviksi. Pääperuste vastustukseen oli se, että paketit tehtiin suurpankkien ehdoilla eivätkä ne hyödyttäneet tuen saajia tai tuen antajia. Vasemmisto vastusti euromaiden keskinäistä takausrengasta, joka vastuksesta huolimatta kuitenkin luotiin.
Tällä kertaa tilanne on hieman toinen. Uuden tukipaketin yhteydessä myös Kreikan keskeiset rahoittajat osallistuvat järjestelyihin, mikä osaltaan keventää Kreikan omaa lainataakkaa. Osa Kreikan tukipaketista käytetään maan pankkien pääomittamiseen, jotta Kreikan kansantalous ei romahda, millä taas voisi olla jopa katastrofaaliset seurannaisvaikutukset.
Kreikan tukipaketissa on ensimmäistä kertaa edetty siihen suuntaan, että myös rahoittajat osallistuvat järjestelyyn.
Velkoja ei nyt siirretä sellaisenaan veronmaksajien hoidettaviksi, vaan rajoitetussa velkajärjestelyssä eurooppalaisten suurpankkien voittoja leikataan ja Kreikan laina-aikoja pidennetään. Ehkä liian vähän, mutta kuitenkin.
Kreikan tukipaketissa on ensimmäistä kertaa edetty siihen suuntaan, että myös rahoittajat osallistuvat järjestelyyn. Alku on vaatimaton, mutta kuitenkin askel oikeaan suuntaan. Jos seuraavia paketteja tulee eteen, niin silloin voidaan ottaa huomattavasti pitempiä askelia ja myös muuttaa ehtoja paremmin hyväksyttäviksi.
Suomen hallitus edellyttää ohjelmansa mukaisesti vakuuksia ehtona osallistumiselle uusiin tukiratkaisuihin. Erityisesti vasemmisto on pitänyt tärkeänä sitä, ettei tukimekanismeja kehitellä pankkien ehdoilla, vaan aina varmistetaan sekä kriisimaan että myös Suomen kansalaisten etu.
Vaikka keskustelu Suomen ja Kreikan välisistä vakuuksista onkin vellonut aika epämääräisenä ja syyttävä sormi on osoittanut milloin minnekin, niin voidaan kuitenkin perustellusti kysyä, olisiko ilman tuota kiistanalaista Kreikka-sopimusta saatu aikaan koko Euroopan laajuista keskustelua (ja päätöksiäkin?) vakuuksista tai muista mahdollisista järjestelyistä?
Tukijärjestelyillä pelastetaan Ranskan, Saksan ja Ison-Britannian isoja, voittoja tehneitä pankkeja. Siksi on oikein, että sivulliset Suomi mukaan luettuna saavat omille rahoilleen takuita. Omituista on, että jotkut Suomessakin puhtaasti poliittisista syistä ilkkuvat niitä, jotka pyrkivät tekemään jotakin vakuuksien saamiseksi.