Lukuisia VR:n junavuoroja on jouduttu peruuttamaan konduktööripulan takia. Pahin tilanne on tällä hetkellä pääkaupunkiseudun lähijunien kohdalla. VR:lle tämä on tullut kalliiksi sekä rahallisesti että imagotappiona. Konduktöörejä edustava Rautatieläisten liitto on pyrkinyt omalta osaltaan helpottamaan konduktööripulaa.
– Olemme nostaneet ylityökiintiötä. Pääluottamusmies on voinut allekirjoittaa sopimuksen, jonka mukaan konduktöörin ylityökiintiötä on nostettu 250 tunnista 330 tuntiin. Tässä on tietenkin muistettava se, että ylityö on vapaaehtoista, sanoo Rautatieläisten liiton tiedotussihteeri Maarit Uusikumpu (vas.).
Hän ihmettelee kuitenkin VR:n surkeaa kykyä ennakoida tilanne. Viime talven kovilla pakkasilla myöhästelevien junien konduktöörit joutuivat tekemään runsaasti ylitöitä, joten kiintiöt alkoivat täyttyä.
”Matkustajien kannalta tilanne on katastrofaalinen”.
– Viime keväänä olisi pitänyt järjestää konduktöörikurssi. Syksyllä järjestetään kaksi konduktöörikurssia, mutta sieltä valmistutaan vasta aivan loppuvuodesta tai ensi vuonna. Nykyistä tilannetta tämä ei helpota, pohtii Uusikumpu.
Vaikka VR on vuosien ja vuosikymmenien mittaan vähentänyt tuhansia ihmisiä, niin konduktöörejä ei ole suoranaisesti irtisanottu. Eläköityvien tilalle ei kuitenkaan ole juuri otettu uutta väkeä.
Eräs yritys ratkaista konduktööriongelma oli vuosi sitten aloitettu osa-aikaisten junamyyjien kouluttaminen. Tämä ei kuitenkaan ole ratkaissut mitään, koska VR:n omien turvallisuusmääräysten mukaan juna ei voi lähteä ilman konduktööriä.
– Tuolloin ajateltiin, että junamyyjien kouluttaminen loisi turvallisuutta ja lippuja voitaisiin myydä enemmän. Konduktöörin valtuuksia ja pätevyyttä heillä ei kuitenkaan ole.
– Asiakkaiden ja matkustajien kannalta tilanne on katastrofaalinen. Henkilöstövajetta konduktööripuolella on ollut jo 15 vuotta ja tilanne on pahentunut koko ajan, sanoo Uusikumpu.