Enemmistö kirjastojen asiakkaista osaa käyttää lainausautomaattia, mutta henkilökohtainen opastus koetaan kuitenkin tärkeimmäksi kirjaston palveluista.
Keski-Suomen maakuntakirjastonakin toimiva Jyväskylän kaupunginkirjasto toteutti kevään aikana asiakaskyselyn, jolla kerättiin tietoa kirjaston käytöstä sekä asiakkaiden kokemuksista ja näkemyksistä kirjastosta.
Vastaajista lähes puolet ilmoitti asioivansa kirjastossa viikoittain. Kirjaston aukioloajoista sopivimmiksi nähtiin kello 12–20 välinen aika. Myös lauantain ja sunnuntain aukiolot saivat kannatusta. Vastaajat toivoivat kirjastopalveluiden pysyvän nykyisellään ja toimipisteiden määrän ennallaan.
Myös ajanviettopaikka
Kirjojen lainaamisen ja palauttamisen lisäksi kirjastoon tullaan myös lukemaan lehtiä, selaamaan uutuuksia, lukemaan kirjoja tai käyttämään tietokoneita. Kirjasto on myös suosittu ajanviettopaikka.
Kirjaston kokoelmia asiakkaat pitävät monipuolisina, kiinnostavina, riittävinä ja uutuuksia hyvin tarjoavana. Avovastauksissa toivottiin lisää dvd-elokuvia ja äänikirjoja, pelejä, lisää tietokirjoja pienkirjastoihin, kaunokirjallisuuden uutuuksia useimmin kappalein sekä kahviautomaatteja lehtilukusaleihin. Kirjailijavieraita toivottiin moneen kirjastoon.
Reilu kolmannes vastaajista ilmoitti lainaavansa automaatilta tai henkilökunnalta riippuen jonon pituudesta. Toinen kolmannes puolestaan käytti ensisijaisesti automaattia. Vajaa kolmannes sen sijaan haluaa edelleen lainansa henkilökunnalta. Kirjaston asiakaspalveluun oltiin pääsääntöisesti erittäin tai hyvin tyytyväisiä.
Aina ei aineistoa löydy
Noin puolella vastaajista oli ollut ongelmia kirjaston käytössä. Yleisin syy oli, ettei haettua aineistoa löytynyt. Seuraavaksi yleisimmät syyt olivat aukioloaikojen sopimattomuus, kirjastoaineiston vähyys sekä lainaus- ja/tai palautusautomaattien toimimattomuus.
Tulevaisuuden kirjastotilojen toivottiin olevan kiireettömiä ja rauhallisia paikkoja ilman hälinää. Kirjastoissa halutaan juoda kahvia, kokoontua ja kokoustaa, osallistua kirjapiireihin, levähtää mukavissa nojatuoleissa ja tutustua erilaisiin kulttuurimuotoihin.
Kirjaston palveluista tärkeimmiksi koetaan henkilökohtainen opastus kirjaston käytössä sekä tiedonhaussa, luku- ja työskentelytilat, lapsille ja nuorille suunnatut tapahtumat, kotipalvelu sekä erilaiset verkkotiedonhaun ja tietokantojen opastukset, myös verkossa tehtävä kirjojen ja muiden aineistojen esittely.
Tietoa kirjaston palveluista ja tapahtumista asiakkaat haluavat saada ensisijaisesti internet-sivuilta, sitten sähköisellä asiakastiedotteella. Vasta kolmanneksi suosituin kanava on sanomalehti tai muu julkaisu.