Tampereen kaupunkiseudulla käynnistyy toukokuussa lähijunaliikenteen kehittäminen, jonka tavoitteena on tarjota asukkaille lisää vaihtoehtoja liikkumiseen.
Kaupunkiseudun seutuhallitus on valinnut kilpailutuksen jälkeen kehittämisohjelman tekijäksi Ramboll Oy:n.
Lähijunaliikenne ja Tampereelle suunniteltu katuraitiotie yhdessä muodostavat tulevaisuudessa seudullisen raideliikennejärjestelmän, jonka bussiliikenne täydentää kattavaksi joukkoliikennejärjestelmäksi.
Toukokuussa alkavassa työssä kuvataan alustavasti muun muassa lähijunaliikenteellä tavoiteltava palvelutaso, kuten liikenneaika, vuorovälit, matkustusaika, liityntäliikenne ja taksoitus, sekä kyseisen palvelutason vaatima matkustajamäärä.
Seutulippu junaan?
Lisäksi tarkastellaan vaihtoehtoisia tapoja lähiliikenteen järjestämisessä sekä kaluston hallinnassa ja omistuksessa. Suunnittelussa otetaan huomioon liikennöinti myös Akaan, Mänttä-Vilppulan ja Sastamalan suuntiin.
Ensivaiheen käytännön toimia ovat esimerkiksi nykyisen seutulipun kelpoisuuden laajentaminen junaliikenteeseen sekä parannukset juna-aikatauluissa ja junien pysähtymisessä. Samalla arvioidaan nykyisten asema- ja ratakapasiteetin käytön mahdollisuuksia ja kehitetään nykyisiä ja entisiä asema-alueita.
Kehittämistyöhön osallistuvat kaikki kaupunkiseudun kahdeksan kuntaa Tampere, Nokia, Kangasala, Ylöjärvi, Pirkkala, Orivesi ja Vesilahti. Mukana ovat myös liikenne- ja viestintäministeriö ja Liikennevirasto. Lisäksi mukaan pyydetään VR.