Kapitalismin perustekijät 13
Työ ei tekemällä lopu. Silti kapitalismissa ei juuri muusta puhuta kuin työn tekemisen tehostamisesta ja kiireen lisäämisen välttämättömyydestä. Jos työtä tehtäisiin säästeliäästi, niin se ei loppuisi niin usein kesken kuin se nykyään yhä useammalta loppuu.
Ahtaajien kaksi viikkoa kestänyt lakko maaliskuussa 2010 kuumensi globaalin kapitalismin kannattajien tunteita. Se osoitti, ettei nykyistä globaalia kapitalismia olisi, ellei olisi keksitty kapitalismin taikalaatikkoa, kuljetuskonttia.
Ennen konttien käyttöönottoa tavaroiden purku ja lastaus tapahtui käsin ja nostureilla. Se oli kiirettä rakastavien kapitalistien mielestä toivottoman kallista, hidasta, epäkäytännöllistä ja jopa vaarallistakin.
Konttien käytön tavarankuljetukseen keksi Malcolm McLeanin (1914–2001) jo 1930-luvulla. McLeanin varustamo teki ensimmäisen konttikuljetuksen Pohjois-Carolinassa 55 vuotta sitten, huhtikuun 26. päivänä 1956.
Päivälleen kolmen kuukauden kuluttua Nasser kansallisti Suezin kanavan. Päätös ravisteli kansainvälistä laivarahtiliikennettä vuosikausia. Kapitalismin taikalaatikko helpotti tilannetta ja kansainvälinen standardisoimisjärjestö ISO laati1960-luvulla kansainvälisen rahtikonttistandardin. Koska konttien mitoista ei päästy yksimielisyyteen, otettiin standardiin kolmet eri mitat.
Suomen kielessä kontti tarkoittaa tuohesta tai päreestä kudottua, jäykkää selkäreppumaista kantovälinettä, tuohi- tai pärekonttia. Perusrahtikontin, TEU:n sisätilavuus on 32 kuutiometriä ja kokonaistilavuus 38 kuutiometriä. Feeder-aluksiin mahtuu 200–1000 TEU-konttia. Maailman suurimpiin konttialuksiin uppoaa jopa yli 11 000 konttia.
Noin 90 prosenttia tavaroista kuljetetaan konteissa. Maailmanlaajuisesti on käytössä noin 10 miljoonaa rahtikonttia ja vuosittain laivataan noin 200 miljoonaa konttia. TEU-kontteja voidaan pinota yhdeksän päällekkäin.
Satamassa kontit puretaan kiskoilla liikkuvalla konttinosturilla. Lukit ja kurottajat ovat erikoistuneet konttien kuljettamiseen ja pinoamiseen. Konttien sijaintia voi seurata konttikentällä tietokoneella satelliittiteknologian avulla.
Konteissa on oma kirjaimista ja numeroista muodostuva kansainvälinen rekisterinumerojärjestelmä. Neljä ensimmäistä numeroa ilmaisevat omistajan, joka on yleensä varustamo tai kontinvuokrausyritys. Satamaan tuleva kontti säilytetään tyhjennyksen jälkeen depot-yksikössä. Konttien liikkeet pysyvät omistajien tiedossa rahtikirjojen avulla.
Kun suurissa satamissa katselee silmänkantamattomia kuljetuskonttirivistöjä, tulee ajatelleeksi, pakkaako aika jo matkalaukkujaan ihmiskunnan tavara-ahneuden edessä?
Sarja päättyy