Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Martti Korhonen (vas.) on tyrmistynyt Pohjanmaan ratahankkeen uusista rahoitusongelmista ja viivästymisestä.
Korhosen mielestä radalla on kiire. Hän toteaa, että esimerkiksi juuri nyt Pohjanmaalla voisi käydä katsomassa, kuinka surkeassa jamassa junaliikenne on.
– Tällä hetkellä on käynnissä routakausi, jonka takia junaliikenne tökkii todella pahasti Seinäjoen ja Oulun välillä, Korhonen vinkkaa.
Pohjanmaan radan saaminen kaksiraiteiseksi uhkaa viivästyä rahoitusjärjestelyjen vuoksi. Valtio päätti viime viikolla, että Kokkola-Seinäjoki -osuutta ei teetetä niin sanotulla elinkaarimallilla sen kalleuden vuoksi. Uuden rahoituksen osoittamisen valtion budjeteista arvioidaan viivästyttävän hanketta.
Ratahanke aiotaan toteuttaa normaalilla budjettirahoituksella.
Hallitus toimeton
Korhosen mukaan uudet viivästykset ovat jälleen uusi surullinen esimerkki kautensa päättävän porvarihallituksen toimettomuudesta Pohjois-Suomelle elintärkeässä asiassa.
– Kokkolan ja Ylivieskan välisen osuuden kaksoisraidetyöt oli määrä aloittaa syyskesällä, mutta nämä suunnitelmat on nyt heitetty roskakoriin rahoitusongelmien takia. Tämä on täysin käsittämätöntä. Työt seisahtuvat jälleen ja myöhässä jo muutenkin olevan projektin valmistuminen lykkääntyy pahimmillaan kolme vuotta lisää.
Keskusta petti
Korhosen mukaan hallituspuolueet keskusta, kokoomus ja Vihreät toistavat vaalipuheissa hankkeen tärkeyttä, mutta päättyvällä vaalikaudella tekoja sen hyväksi ei ole juuri ollut.
– Tilanne muuttuu entistä karmeammaksi, jos nykyinen hallituspohja saa jatkaa huhtikuun vaalien jälkeen, Korhonen varoittaa.
Korhonen rökittää erityisesti keskustaa.
– Hanke on pilattu ammattitaidottomalla budjetoinnilla. Alkuperäinen suunnitelma on pielessä ja vuosittaiset paikkaukset nekin riittämättömiä. Vastuun kantaa päähallituspuolue keskusta, jonka pitäisi ainakin paperilla olla pohjoisen kehittämisen puolella, Korhonen arvostelee.
Talous kärsii
Liikennehankkeiden menokatot on Korhosen mielestä asetettu liian matalalle.
– Tässä ei ymmärretä kokonaisuutta. Säästäminen hankkeissa johtaa heti talouden ongelmiin, kun tavarat ja ihmiset eivät kulje. Kädettömällä liikennepolitiikalla on vaikutusta myös työllisyyteen.