Yli puolet metrotunnelilouhinnoista on sovittu, viimeisempänä Otaniemen osuus, joka on Länsimetron kymmenes louhintaurakka.
Tätä ennen on louhinnassa ollut viisi työtunnelia ja viisi metrotunnelia. Kuluvan vuoden aikana käynnistyvät viimeisetkin louhintaurakat. Ensimmäinen aseman rakennusurakka on tarkoitus kilpailuttaa vuoden lopulla.
Myönteiseen edistymiseen on vaikuttanut se, että louhintakapasiteettia on ollut hyvin tarjolla.
Otaniemen urakka käsittää yhteensä kahden noin 1,6 kilometrin pituisen rinnakkaisen metrotunnelin, aseman sekä kahden pystykuilun louhinnan. Metrotunnelilouhinta alkaa toukokuussa välittömästi työtunnelin valmistuttua. Urakkahinta on lähes 30 miljoonaa euroa.
Tällä hetkellä Länsimetrolla on käynnissä kahdeksan työmaata. Lisäksi Espoon kaupunki rakennuttaa Tapiolaan kahta työtunnelia. Työtunneleita Länsimetroa varten tehdään kaikkiaan vajaa 4,9 kilometriä, josta tähän mennessä on louhittu vajaa 2 kilometriä. Metrotunnelia on Ruoholahdessa valmiina 1,4 kilometriä. Ruoholahdesta Matinkylään louhitaan kaksi rinnakkaista tunnelia, jolloin metrotunnelia tehdään lähes 28 kilometriä.
Länsimetron louhinnat valmistuvat vuonna 2013. Ensimmäiset asemaurakat käynnistyvät jo vuoden 2012 aikana. Tämän jälkeen on vuorossa rataurakka ja automaattimetron asennus ja testaus. Länsimetro valmistuu vuoden 2015 lopulla.
Pikaraitiotie täydentämään
Espoon kaupunkisuunnittelulautakunta käsittelee keskiviikon kokouksessaan raideliikennettä täydentäviä joukkoliikennehankkeita.
Raideliikennettä täydentämään on esillä pikaraitiotiehanke. Hanke sisältäisi noin 40 kilometriä uutta pikaraitiotietä ja neljä uutta pikaraitiolinjaa HSL:n aikaisemmassa visiossa esitettyjen kahden linjan lisäksi. Pääosaa linjoista liikennöitäisiin ruuhka-aikoina noin viiden minuutin vuorovälillä kalustolla, jossa olisi noin 70 istumapaikkaa ja 100 seisomapaikkaa.
Järjestelmä parantaisi erityisesti Espoon sisäisen liikenteen yhteyksiä. Vision mukainen järjestelmä lisäisi espoolaisten joukkoliikenteen käyttöä noin 17 000 matkalla arkivuorokaudessa.
Järjestelmän alustava kustannusarvio on noin 400 miljoonaa euroa. Järjestelmä voitaisiin toteuttaa luontevasti viidessä vaiheessa.
Raideliikennevisiota täydentämään laadittiin myös bussiliikennevisio, joka selkeyttäisi linjastorakennetta ja täydentäisi poikittaisia raideyhteyksiä. Pikaraitiojärjestelmästä huolimatta bussiliikenne säilyy Espoon joukkoliikenteen perustana.