Luomua ostavien aktiivitalouksien osuus kaikista kotitalouksista on kahdessa vuodessa noussut viidestä prosentista seitsemään prosenttiin. Näitä aktiivitalouksia on nyt 175 000. Aktiivikäyttäjissä on paljon nuoria ja aivan pienten lasten vanhempia.
Myös säännöllisten käyttäjien osuus on noussut ja heitä on nyt 22 prosenttia kaikista talouksista. Säännöllisiin käyttäjiin lasketaan taloudet, joiden ostoista yli 0,8 prosenttia, mutta alle 4 prosenttia on luomua.
Luomuliiton puheenjohtaja Jaakko Nuutilan mukaan tällainen kehitys rakentaa luomulle tulevaisuutta.
– Aktiivikäyttäjät myös hakevat tietoa ja pyytävät palautteella uusia tuotteita kauppojen valikoimiin.
Viime vuonna luomumarkkinoiden arvo oli 80 miljoonaa euroa. Luomutuotteiden osuus kotiin ostettujen elintarvikkeiden kokonaisarvosta on nyt 1,2 prosenttia.
Suosituimpia ovat tuoreet vihannekset, juurekset ja sienet ja niiden osuus on 15 prosenttia luomuostoista. Hedelmien ja marjojen osuus on kymmenen prosenttia. Leipomotuotteilla arvosta kertyy vähän alle kahdeksan prosenttia.
Luomusta löytyy lisää tietoa osoitteesta: www.luomuliitto.fi/index.php/luomutuotteet