Niemisen mukaan osaamisen säilyttäminen telakalla on ykköskysymys. Tätä ei edistetä irtisanomalla väkeä. Nieminen peräänkuuluttaa, että viimeistään nyt vasemmistovaikuttajien tulee lyödä päänsä yhteen telakan tulevaisuuden pelastamiseksi.
– Lomautukset telakalla olisi ollut parempi vaihtoehto kuin irtisanomiset, Nieminen arvioi.
– Telakka on ulosmitannut voittoja, mutta ei ole huolehtinut jatkuvuudesta.
Nieminen arvioi, että työvoimakustannukset Suomen telakoilla eivät ole suuremmat kuin kilpailijamaissa.
Itsekin metallialalla Halikossa työskentelevä pääluottamusmies katsoo tavallisten työntekijöidenkin sisäistäneen Saaristomeren suojelun tärkeyden siinä missä muutkin. Siitä on muodostunut osa ihmisten arvomaailmaa.
Varsinais-Suomen Vasemmistoliitto toi maanantaina esiin näkemyksiään Salossa, Loimaalla, Uudessakaupungissa ja Turussa. Vaalikampanjan aloitusta oli tukemassa Vasemmiston puheenjohtaja Paavo Arhinmäki.
Maatalouden ravinnepäästöjen vähentämiseksi piiri esittää leveiden suojavyöhykkeiden perustamista eroosioherkille ranta-alueille sekä yksinkertaistaa maatalouden ympäristötukien ehtoja ja byrokratiaa. Piiri vaatii, että vesiliikenteessä kaikille aluksille määrätään päästökielto. Tributyylitinaa ja muita ympäristömyrkkyjä sisältävien ruoppausmassojen läjittämisvaatimuksia tulee tiukentaa huomattavasti.
Maakaasun veropäätös peruttava
Hallituksen maakaasua syrjivä veropäätös on piirin mukaan peruttava. Vuosia vireillä ollut maakaasuputken ulottaminen lounaisrannikolle on tullut osittain ajankohtaiseksi siksi, että Viking Linen Turun ja Tukholman väliseen liikenteeseen tilaama matkustaja-alus käyttää polttoaineenaan maakaasua.
Maakaasua voidaan käyttää myös biopolttoaineiden rinnalla kaukolämmön ja sähkön tuottamiseen. Kaasua voitaisiin käyttää myös ensisijassa julkisen liikenteen, bussien ja taksien tarpeeseen.
– Liian keskitetty energiajärjestelmä on epäekologinen, vähän työllistävä ja haavoittuva, piiri toteaa.
Oikorata Salosta Lohjalle
Oikoradan rakentaminen Salosta Lohjalle on Niemisen mukaan tärkeysluokassaan ykköshankkeita. Rata tulee toteuttaa kaksiraiteisena.
Raideliikenteen suosiminen on Niemisen mukaan vasemmistopiirin kärkitavoitteita. Paikallisliikenne Turusta Saloon, Loimaalle ja Uuteenkaupunkiin tulee aloittaa uudestaan. Vasemmistopiirin mukaan Turun kaupunkiseudulle tulee rakentaa pikaraitiotiet.
Turku-Pori -valtatien parannus on aloitettava. Niemisen mukaan väylän kohentamista puolustavat ennen kaikkea liikenneturvallisuus eivät niinkään liikenteelliset perusteet.
Persuista uhka vihreille
Varsinais-Suomen Vasemmistoliiton toiminnajohtaja Jukka Tamminen arvioi viime vaalituloksen perusteella, että maakunnan vihreillä on suurin todennäköisyys menettää kansanedustajan paikka. Seuraavaksi tulevat sosialidemokraatit.
– Kaikki riippuu perussuomalaisista, Tamminen sanoo.
Vasemmistoliitolla oli Tammisen mukaan aika turvallinen, noin prosenttiyksikön kaula menettää toinen paikkansa. Tamminen suhtautuu luottavaisesti siihen, että kaksi paikkaa puolueella säilyy.
Siitä toiminnanjohtaja on vakuuttunut, että perussuomalaiset eivät Vasemmiston äänipottia verota.