Bensakaupassa kiehuu. Lähinnä Saksasta liikkeelle lähtenyt bensakohu on rantautunut voimalla myös Suomeen. Etenkin vanhempien autojen omistajat ovat ymmällään eivätkä tiedä ketä uskoa. Ristiriitaisten viestien jälkeen moni epäilee, voiko 95 E10-bensiiniä ylipäätään käyttää turvallisesti edes listatuissa autoissa – ja valitsee kalliimman ja saastuttavamman vaihtoehdon.
Kauppalehden (9.3.) keräämien tietojen mukaan E10-bensan myynti on Suomessa joillakin alueilla suorastaan romahtanut ja kalliimman, vähäetanolisen 98-oktaanisen bensan myynnin osuus on noussut jopa 60 prosenttiin.
Eihän tässä näin pitänyt käydä. Uuden E10-bensanhan piti lyödä saastuttavammat laadut laudalta ja olla osaltaan Suomessakin yhtenä merkittävänä tekijänä hiilidioksidipäästöjen leikkaamisessa.
Varsinkin vanhempien autojen omistajat pelkäävät, että uusi E10-bensa voi vahingoittaa heidän kulkuneuvoaan. Saksasta kantautuneet tiedot ovat tukeneet tätä pelkoa. Moni on lisäksi käytännössä kokenut, että E10-bensaa kuluu ajossa aiempaa enemmän. Kun autot siis syövät E10-bensaa ennakoitua enemmän, niin kulutuksen kasvun myötä päästötkään eivät vähene ja samalla rahaa kuluu enemmän, joten kuluttajien torjuvaa käyttäytymistä ei voi pitää mitenkään kummallisena – pikemminkin luonnollisena reaktiona.
Mikä meni pieleen? Uusi bensa tuli ilmeisesti liian aikaisin markkinoille. Kaikkia mahdollisia testejä ei ehkä sittenkään tehty. Kukaan ei kuitenkaan halua ottaa vastuuta edes ristiriitaisesta viestinnästä.
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen (kesk.) puolestaan haluaa siirtää vastuuta uuden bensalaadun lanseerauksen epäonnistumisesta saksalaisille. Tällä hän ei voi kuitenkaan lakaista maton alle oman ministeriönsä ja muiden suomalaisten toimijoiden tekemiä virheitä.