Lukuisat kansalaisjärjestöt ryhtyvät kampanjoimaan yhdessä alkoholin mielikuvamainonnan kieltämiseksi. Järjestöt ovat pettyneitä, kun nykyhallitus ei tehnyt asiassa mitään huolimatta eduskunnan enemmistön tahdosta. Kansalaisjärjestöjen ämpärikampanja kiinnittää huomiota alkoholimainontaan, joka ympäröi lapsia kaikkialla
Alkoholimainontaa ei saisi nykyisinkään kohdistaa lapsille, mutta siltä on järjestöjen mielestä käytännössä mahdotonta välttyä, muuten kuin laittamalla ämpäri päähän. Kansalaisjärjestöjen viinamainos.info -kampanja demonstroi tätä TOTAL BLOCKER -ämpäreillä, fiktiivisillä tuotteilla, joiden älyttömyys osoittaa, kuinka kohtuuttomalla tavalla ympäristömme rasittaa lapsia alkoholiviesteillä.
– Tahdomme sanoa, että kun ämpäri päässä kuljeskelemisessa ei ole mitään järkeä niin olisiko ihan fiksua suojella lapsia kunnon lainsäädännöllä, tiivistää kampanjan viestin Elämäntapaliiton toiminnanjohtaja Sari Aalto-Matturi.
Kampanjan ideana on laittaa aikuiset pohtimaan, kuinka monta kertaa ja kuinka monessa tilanteessa – kotisohvalla, kadulla, urheilukisoissa – lapsi kohtaa alkoholiviestejä.
– Tätä voi itse kukin testata omassa elämässään, ämpäri päässä tai ilman.
Kampanjan, jossa ovat mukana Elämäntapaliitto, Suomen Vanhempainliitto, Suomen Kuluttajaliitto, Suomen ASH, Suomen Nuorisoyhteistyö – Allianssi sekä Syöpäjärjestöt, ostos-tv-henkinen video löytyy osoitteesta www.viinamainos.info.