Teleoperaattorit Elisa ja TeliaSonera ovat olleet internetissä toimivan Työnantajapesulan pyykätyimpinä eli eniten arvioituja työnantajia.
Elisa on osoittautunut myös ”likaisimmaksi” työnantajaksi eli se on saanut eniten moitteita henkilöstöltään ja kuluttajilta. Elisan tulosta painaa etenkin kuluttajien tyytymättömyys.
Henkilöstön ja kuluttajien mielestä puhtain työnantaja on metallikonserni Outokumpu. Noin 80 prosenttia sivuilla vuoden 2010 lopussa käyneistä Outokummun työntekijöistä sanoo, että yritykseen on mukava mennä töihin.
Lokakuussa 2010 Tyonantaja.fi -osoitteessa avattu virtuaalinen Työnantajapesula on kerännyt tähän mennessä 45 000 kävijää. Verkkosivustolla voi arvostella oman työnantajansa ja lukea yritysten reiluudesta työnantajina ja palkanmaksajina.
Yli puolella Nokia Siemens Networkissa työskentelevistä vastaajista ei ole kivaa töissä
Tyytymättömin henkilöstö löytyi vuoden 2010 lopussa verkkoyhtiö Nokia Siemens Networksista (NSN). Yli puolet pesulassa käyneistä NSN:n työntekijöistä sanoo, ettei yritykseen ole kiva mennä töihin. Myöskin sähkövoima- ja automaatioteknologiakonserni ABB:n omasta väestä puolet kokee, ettei sinne ole mukava mennä töihin.
Työnantajapesulan loppuvuoden 2010 tulosten mukaan TeliaSonerassa ja metallikonserni Rautaruukissa kohdellaan väkeä reilusti. Molempien kohdalla työnantajaansa arvioineista työntekijöistä 68 prosenttia sanoo tulleensa kohdelluksi reilusti töissä. Vähiten reilun kohtelun saavat Työnantajapesulan tulosten perusteella lentoyhtiö Finnairin työntekijät.
Finnairin väki ei suosittele
Kun pesulassa kävijöiltä kysyttiin, suosittelisivatko he yritystään muille työpaikkana, niin eniten suosittelivat vuoden 2010 lopussa Outokummun (73 prosenttia) työntekijät ja vähiten Finnairin ja NSN:n työntekijät (molemmissa 26 prosenttia).
Palkan kohtuullisuudessa asetelmat menevät osin päinvastoin kuin muussa henkilöstön kohtelussa. Palkkaansa kohtuullisimpina pitivät Finnairin työntekijät (48 prosenttia).
Tarkoituksena kannustaa yritykset hyvään kohteluun
Työnantajapesula on Ammattiliitto Pron kampanja, jolla ammattiliitto haluaa pestä työnantajien maineet parantaakseen jäsentensä työhyvinvointia.
Suunnattu myös työnantajille
Sivuston kohderyhmänä ovat työntekijät ja kuluttajat, mutta myös työnantajat itse.
– Työnantajapesulan tavoitteena on kannustaa yritykset huolehtimaan henkilöstöstään niin hyvin, että maine pysyy sivustolla kelpona. Pesula antaa työnantajalle myös mahdollisuuden pestä paitansa puhtaaksi, järjestöasiantuntija Juska Kivioja Prosta kertoo.
Sivuilla kävijät voivat työntekijöinä ja kuluttajina kertoa mielipiteensä yrityksistä. He voivat myös ehdottaa omaa työnantajaansa pyykättäväksi.
Sivuille on kerätty tietoa työnantajien käyttäytymisestä myös ulkomailla.
Työnantajapesulalla on myös oma Facebook -sivusto, jossa voi seurata yritysten mainetta työntekijöiden ja kuluttajien silmissä.
– Yrityksen menestykselle on tärkeää, että sillä on hyvä maine työnantajana. Työvoiman niukentuessa työnantajan haasteet osaavan väen rekrytoimisessa kasvavat. Samalla kasvavat ammattitaitoisen henkilöstön vaatimukset työnantajaa kohtaan. Hyvämaineinen yritys houkuttelee parhaat osaajat, Kivioja sanoo.