Peruspalveluministeri Paula Risikko (kok.) syyttää lain viipymisestä keskustaa, ei itseään.
– Pelkään, että politikointi on johtanut kohtalokkaaseen viiveeseen lain valmistelussa. Keskusta on halunnut syksystä saakka lähestyä alkoholimainonnan rajoituksia niin sanotun Ranskan mallin mukaisesti, Risikko totesi.
Ranskan mallissa alkoholimainonnassa olisi sallittua vain pullojen, tuotetietojen ja hintojen esittely. Tämäntyyppinen laki olisi ollut lain valmistelussa kuultujen asiantuntijoiden mieleen.
Risikon helmikuun alussa antamassa lakiesityksessä mielikuvamarkkinointi on edelleen sallittu. Sen sijaan lapsiin ja nuoriin kohdistettava mainonta kiellettäisiin. Rajoituksia tulisi myös kellonaikoihin, jolloin alkoholimainoksia saisi televisiossa tai radiossa esittää.
Julkisuudessa Risikkoa syytettiin alkoholimainontalain tarkoituksellisesta vesittämisestä.
Risikon lakiesityksellä on edelleen teoreettiset läpimenon mahdollisuudet, jos valtioneuvosto hyväksyy sen ensi viikon torstaina ja vie lain muuttamattomana eduskuntaan.
Kokoomuksen ja keskustan kiistatilanteen takia tämä on kuitenkin epätodennäköistä.
Vaikka valtioneuvosto pääsisikin yhteisymmärrykseen, myös perustuslakivaliokunnan työkiireet voivat estää lain etenemisen.
Tahallista viivyttelyä?
Risikko kiistää voimakkaasti, että hän olisi tahallisesti vitkutellut lain valmistelua, jotta se raukeaisi. Jos laki raukeaa, seuraavan hallituksen pitää aloittaa valmistelutyö alusta.
Julkisuudessa on esitetty väitteitä, että lain raukeaminen olisi ollut alun alkaen Risikon tavoitteena, sillä hänen on sanottu kuuntelevan herkällä korvalla Panimoteollisuus ry:n näkemyksiä. Panimoteollisuus ei olisi halunnut mitään kiristyksiä alkoholimainontaa säätelevään lainsäädäntöön.
Risikko selitteli viivyttelyä muun muassa sillä, että hän tavoitteli konsensusta.
– Tämä lähti liikkeelle siitä, että halusin käynnistää työryhmän, jossa saman pöydän ääreen saataisiin eri tahoja keskustelemaan tästä. Minulla oli suuri haave, että tässä päästäisiin konsensukseen. Valitettavasti työryhmän työ oli eripuraista eli ratkaisua ei löytynyt, Risikko selitti.
Risikko sanoi myös, että hänellä on vankka näkemys, ettei mielikuvamarkkinointia ole mahdollista kieltää.
– On monia asioita mitä voidaan kieltää, mutta mielikuvamainonnan kieltäminen ei toimi. Ainoa, mikä kieltää mielikuvamainonnan, on mainonnan totaalikielto, mutta siihen ei olla ainakaan tässä vaiheessa menossa.