Maltillisesti tähän saakka puhuneen STX:n Turun-telakan pääluottamusmiehen Jari Aallon äänenpainot ovat tiukentuneet. Niissä kuultaa jo epätoivoisiakin sävyjä.
Paha niitti tuli viikonvaihteessa, kun Royal Caribbean Cruises -varustamo tilasi loistoristeilijän Mayerin Papenbergin-telakalta.
Turun telakka on toimittanut varustamolle yksitoista alusta 1970-luvulta lähtien. Nyt tarjouskilvan voitto meni pienellä marginaalilla.
Onko pitkään jatkunut yhteistyö nyt päättynyt? Aalto pahaa pelkää.
– Saksassa on hakattu tuotekehittelyyn miljoonia euroja. Täällä ei ole tehty mitään, Aalto noituu.
Pääluottamusmiehen mukaan työnantajan tuotekehittely on rajoittunut työntekijöiden kahvi- ja ruokataukojen pituuden kyttäilemiseen. Kun Saksassa runkotöihin tarvitaan 50 työntekijää, Aallon mukaan samoihin töihin Suomessa tarvitaan arviolta 300 ihmistä.
– Saksassa on käytössä uudet koneet ja robotit. Me teemme käsityönä, Aalto vertaa.
Telakan luottamusmiesten mukaan esimerkiksi runkopuolen tuotanto on 1970-luvun tasoa, eikä sen kehittämiseen ole investoitu.
STX Finlandin toimitusjohtaja Juha Heikinheimo totesi sunnuntain Turun Sanomissa, että tilauksen menettämisen ei tarvitse merkitä kuoliniskua telakalle.
Verkosto vie rahat
Alihankintaverkosto vie Aallon mukaan telakkayhtiön varat ja samalla kilpailukyvyn.
– Eivät alihankkijat työtään hyvää hyvyyttään tee.
Jos telakka aikoo selvitä nykyisen tilauskuopan ylitse irtisanomalla väkeä, ollaan Aallon mukaan jatkossa sulavilla jäillä. Työntekijät katoavat peruuttamattomasti joko kilometritehtaalle, eläkkeelle tai elpyneeseen konepajateollisuuteen.
Irtisanomisilla ei Aallon mukaan ole mahdollista pyörittää telakkaa ja luoda sille toimintaedellytyksiä pitemmän päälle.
Viking Linen Turusta tilaama, nesteytetyllä maakaasulla kulkeva ruotsinlaiva tuo jonkinlaisia toivon pilkahduksia. Alusten ympäristönormien uskotaan kiristyvän, ja näin kaasulla moottoreitaan käyttävät laivat voivat olla tulevaisuudessa yksi ratkaisu.
Royal Caribbeanin siirtyminen saksalaistelakan tilaajaksi on kuitenkin vakava, jopa kohtalon, kysymys STX:n Turun-telakalle. Työntekijät ovat elättäneet toiveita rakentaa arktisille öljy- ja kaasukentille tarkoitettuja erikoisaluksia.
STX:n Helsingin-telakan siirtyminen osin venäläisomistukseen ei turkulaisten mieltä lämmitä. Aalto pelkää, että arktinen osaaminen olisi ”pyhitetty” Helsingin kontolle.