Pääluottamusmies Ilpo Haaja kertoo kohdanneensa eilen iltapäivällä Helsingin telakalla ainoastaan hymyileviä työtovereita.
Telakalla tiedetään, että kahden jäätämurtavan huoltoaluksen tilaus oli viime hetken pelastus.
STX:n Suomen telakoista on tällä hetkellä tyhjänä kaksi. Toinen – pienempi – olisi ollut piankin ns. liipasimella, jos tilanne olisi jatkunut pitkään.
– Jos tätä tilausta ei olisi tullut, niin kyllä Helsingin telakan tarina olisi saattanut olla hyvinkin lopussa, sanoo Haaja uskovansa.
STX Finland ja venäläinen United Shipbuilding Corporation (OSK-telakkayhtymä) perustettua Arctech Helsinki Shipyard Oy:n vastaamaan Helsingin telakalla arktisen laivanrakennuksen tarpeisiin toteutettavasta toiminnasta oli odotettavissa, että jatkoa seuraa.
Torstaina julkistettiin yhteisyrityksen Venäjän suurimmalta varustamoyritykseltä Sovcomflotilta saama tilaus kahdesta uudesta monitoimisesta jäätämurtavasta huoltoaluksesta. Tilauksen arvo on 200 miljoonaa USD.
Helsingin telakalla rakennettavat alukset tulevat palvelemaan Exxon Neftegas Limitedin tuotantolauttaa Sahalinin alueen Arkutun-Dagi -nimisellä öljy- ja kaasukentällä. Alukset ovat identtisiä, niiden pituus on 99,2 metriä, ja leveys 21,7 metriä.
Alukset on suunniteltu toimimaan äärimmäisissä ympäristöolosuhteissa alueella, jossa voimakkaat merivirrat aiheuttavat jääkenttien liikkumista ja lämpötila voi laskea -35 C˚:een. Alusten päätehtävänä on huolehtia tuotantolautan huolto- ja miehistökuljetuksista sekä suojella lauttaa jäämassojen aiheuttamilta vaurioilta. Alukset kykenevät operoimaan itsenäisesti 1,7 metrin paksuisessa jäässä.
Monitoimialukset kuljettavat tuotantolautan tarvitsemia erilaisia kiinteitä ja nestemäisiä lasteja ja ne on varustettu niin öljyn- ja palontorjunnassa kuin pelastustoiminnassakin tarvittavin laittein.
Pääluottamusmies Haajan mukaan tilattujen alusten ensimmäisiä terästöitä ei Helsingin telakalla voida tehdä ja lohkotuotanto tapahtuu jossain muualla. Todennäköisesti joitain toimia aloitetaan Helsingissäkin heti. Varsinainen tuotanto käynnistyy ensi kesänä ja laivat luovutetaan tilaajalleen keväällä 2013.
Tilaus tuli viime hetkessä siinäkin mielessä, että telakalle on vielä löydettävissä väkeä, joka kykenee vastaamaan vaativan erikoistyön haasteisiin ja pystyy opettamaan uusia sen saloihin.
Haaja kertoo työnantajan jo antaneen ymmärtää, että telakan nykyistä 400 palkollisen määrää ruvetaan kasvattamaan.
Kauppaa merkittävänä läpimurtona Venäjän aktiivisille erikoisalusten markkinoille pitävä STX Finlandin toimitusjohtaja Juha Heikinheimo totesikin nyt tilattujen laivojen tarjoavan työtä noin 1000 miestyövuoden verran.
Telakan pääluottamusmies sanoo luottavansa, tai ainakin toivovansa, että nyt on tapahtunut pään avaus.
Hänen luottamustaan kohottaa tieto siitä, että Helsingin telakka sai tilauksen kilpailutuksen jälkeen. Kilpailun nyt tänne saadusta tilauksesta hävisi muun muassa korealainen Daewoo.