Kaupan liiton tutkimuksen mukaan verkkokauppojen asiakkaat aikovat käyttää jouluun enemmän rahaa kuin perinteisistä myymälöistä ostavat. He aikovat laittaa viimevuotista runsaammin rahaa sekä joulun valmisteluun että joululahjoihin.
– Verkkokaupan asiakkaiden rohkeampi rahankäyttö ei johdu korkeammista tuloista, sillä tulojakaumat verkkokauppaa käyttävillä ja käyttämättömillä ovat hyvin samankaltaiset, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja kertoo.
Verkkokaupoissa ostoksia tekevät pääosin 26–45-vuotiaat. Heistä yli puolet aikoo tehdä jouluhankintoja myös sähköisesti.
Verkko-kauppoihin houkuttelevat edulliset hinnat tai laiskuus.
– Ilmeisesti 26-45-vuotiaiden ikäryhmässä on tällä hetkellä suurempi kulutusalttius kuin muilla ja siksi verkkokauppiaiden asiakkaat näyttävät olevan rohkeampia rahankäyttäjiä, Kurjenoja sanoo.
Harvinaisuuksia
helpommin
Helsinkiläinen Jyri Taskinen tilaa joulupaketin saksalaisesta musiikkiliikkeestä.
– Itselleni ostan bassonokkahuilun ja pojalleni jotain musiikkiin liittyvää, Taskinen kertoo.
– Haluamani soitin on melko harvinainen ja tuolta se löytyy suoraan hyllystä. Liike on myös tunnettu edullisista hinnoistaan. ”Piireissä” kuuluu asiaan, että jos joku tilaa jotain sieltä, niin samassa paketissa otetaan myös kavereille kitaran kieliä tai muuta pientä, koska postimaksu on vakio paketin koosta riippumatta.
Oheistilaukset ovatkin yksi syy, miksi Jyri Taskinen tekee verkko-ostoksia. Verkkokauppoihin houkuttelevat myös edulliset hinnat tai laiskuus; kaupan tiskillä asiointi tuntuu liian vaivalloiselta.
– Viimeksi tilasin verkosta yhden muistikortin, jota ei enää tahdo olla tavallisten myymälöiden valikoimissa.
Askartelutarvikkeita
ja elektroniikkaa
Askartelu- ja sisustustarvikkeiden, kuten valosarjojen, sisustuskankaiden ja koriste-esineiden, myyntisesonki on alkanut. Joulua valmistellaan myös tekemällä pieniä sisäremontteja. Tämä lisää rautakauppa-alan myyntiä, vaikka rautakaupoissa joulu ei mikään kiireinen sesonki olekaan.
Verkkokaupoista ostetaan eniten leluja ja pelejä, viihde-elektroniikkaa, kirjoja, vaatteita, kosmetiikkaa ja kultasepäntuotteita.
Runsaat puolet verkkokaupan käyttäjistä ostaa pelkästään kotimaisista verkkokaupoista ja lähes puolet myös ulkomailta.
Jaana Kurjenoja rohkaiseekin suomalaisia kauppoja verkkoon.
– Kun verkkokauppoja jouluhankinnoissaan käyttävien kulutushalukkuus näyttää olevan muita suurempaa, tulevaisuudessa on entistä tärkeämpää, että suomalaisilla kaupoilla on hyviä ja toimivia verkkokauppoja.