Matkustamohenkilökunnan lakko pysäytti tiistaina suurimman osan Finnairin ja Blue1:n lennoista. Kiistan osapuolet olivat niin kaukana toisistaan, että valtakunnansovittelija Esa Lonka ei jättänyt edes sovintoesitystä.
Lentoemännät ja stuertit ovat ennen muuta huolissaan omasta jaksamisestaan, kun työnantaja haluaa pidentää heidän työaikaansa 5–10 prosentilla. Finnair perustelee ”tuottavuuden lisäystarvetta” alan aina vain koventuneella kilpailulla. Rahat kannattavuuden lisäämiseen yhtiö haluaa raapia työntekijöidensä selkänahasta.
Työntekijäpuoli sai sen vaikutelman tuloksettomina päättyneistä neuvotteluista, että Finnair ei ihan tosiaan edes halunnut päästä sopimukseen. Heti lakon alettua selvisikin ainakin yksi työnantajapuolen nihkeyden syy. Finnair nimittäin kertoi tutkivansa, voisiko yhtiö siirtää töitä Suomesta halvemman kustannustason maihin.
Itse asiassa Finnair pelaa varsin kovaa peliä, sillä tällaiset uhkailut juuri lakon alettua kärjistävät tilannetta vain entisestään. Varsin rumalta kuulostaa myös se, että yhtiö syyttää loppuvuoden mahdollisista tappiosta nyt alkanutta lakkoa. Finnairilla itselläänhän olisi ollut mahdollisuus estää työtaistelun syntyminen.
Samaan suuntaan vaikuttaa myös Finnairin suunnitelmat siirtää omia toimintojaan yhteistyökumppaneille. Muut lentoyhtiöt ovat myös tulossa haaskalle. Latvialainen AirBaltic ilmoitti heti olevansa valmis murtamaan lakkoa sekä tuomaan väkensä ja koneensa rikkuritoimintaan.
Finnairin väki on viime vuosina joutunut useammankin kerran nielemään yhtiön rankkoja säästökuureja. Palkkoja on muun muassa alennettu. Työntekijät ovat tähän asti tulleet niin paljon vastaan, kuin se suinkin vain on ollut mahdollista. Nyt ylitettiin sietokyvyn rajat.